Tarikh hari ini:-

Khamis, 19 Ogos 2010

NASIHAT KEPADA WANITA YANG DIDERA OLEH SUAMI

Assalamualaikum... buat teman-teman..

Isteri wajib mentaati suami itu adalah ketetapan Allah, selagi mana suami tidak menyuruh isteri melakukan perkara maksiat..

Walaubagaimanapun adakah ketaatan seorang isteri itu tiada batasan? Suami tidak pernah menyuruh isteri buat maksiat tetapi suami tidak menjalankan tanggungjawabnya, menzalimi dan mendera isteri.

Di dalam situasi isteri di dera samaada secara fizikal atau mental.. suami tidak bertanggungjawab, tidak memberi nafkah dan sebagainya maka isteri berhak untuk di bela dan mencari keadilan.

Isteri perlu bijak mencari jalan penyelesaian, bukan hanya memendam perasaan, asyik menyalahkan diri sendiri dan menangis... kerana tindakan tersebut hanya akan membuatkan isteri semakin tertekan dan akhirnya ... masuk wad gila gamaknya..

Kejahilan tentang hak dan tanggungjawab akan membuatkan isteri hilang pedoman justeru itu jika ada masalah tampil kehadapan berusaha bertanya ... pada yang ahlinya agar permasalahan yang timbul dapat diatasi dengan sebaiknya.

Bukan bermaksa bila isteri dipukul isteri hanya berserah dan redha demi kerana untuk mencari keredhaan Allah dan untuk menjaga maruah suami. Sebenarnya itu adalah fahaman yang salah menyimpang dari ajaran Islam yang sebenarnya.

Bangkitlah wahai isteri-isteri yang telah dianiaya, dizalimi dan didera ... dapatkan pembelaan dan perlindungan. Kerana diri anda adalah bernilai dan berharga disisi Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan