Tarikh hari ini:-

Khamis, 23 Jun 2011

ISTERIKAH NUSYUZ ATAU SUAMI YANG DERHAKA

Dalam bahasa kita nusyuz ni ingkar atau derhaka. Persoalannya bila sebut sahaja nusyuz atau derhaka ni selalunya "macam" terfokus kepada isteri. Isteri derhaka, tak taat suami tak hormat suami tak nak layan suami dan macam-macam lagi kesalahan diletakkan ke atas wanita yang bergelar isteri. Kesian orang perempuan ni dah la buat kerja macam-macam, siang, malam, pagi, petang nak cuti pun susah sebab kerja tak pernah selesai. Yang lagi hebat, kalau anak 5,6,7,8,9 dan keatas lepas tu tak ada pembantu... Ya Allah ... faham-faham sahajalah. Tapi orang perempuan ni dicipta oleh Allah walaupun fizikalnya nampak lemah tapi kekuatan dalamannya memang hebat lebih-lebih lagi jika untuk suami dan anak-anak yang sangat-sangat dikasihi. Sebab itulah berkorban terkorban pengorbanan sangat sinonim di dalam diari kehidupan seorang wanita.

Hukum nusyuz atau derhaka ni memang jelas haram, bila dah haram bila dilakukan maka berdosa. Sebagai seorang yang beriman bila sebut dosa tentu kita takut sebab bila dah berdosa kalau tak bertaubat hadiahnya adalah neraka Nauzubillahi min zalik.

Oleh itu berhati-hati dalam tindak tanduk kita supaya tidak dikategorikan sebagai isteri yang derhaka. Kalau ada minta maaf cepat2 sebab kematian itu datang tak tentu masa bila-bila sahaja.

Bila sebut tentang nusyuz atau derhaka ni, adakah isteri sahaja yang nusyuz, bagaimana pula suami?

Isteri dikatakan nusyuz jika tidak mentaati suami sebagaimana yang diwajibkan oleh Allah Taala. Isteri wajib mentaati suami tapi bersyarat iaitu sebagaimana yang diwajibkan oleh hukum syarak. Kalau suami tak bagi tutup aurat tak bagi belajar ilmu fardhu ain maka bukanlah nusyuz jika tidak dipatuhi. Ketaatan yang dituntut oleh Islam ada panduan sebagai rujukan dan bukan sewenang-wenangnya.

Suami juga dikatakan nusyuz, jika berlaku zalim seperti tidak menunaikan hak nafkah atau bercakap atau bertindak kasar terhadap isteri atau tidak menunakan hak isteri dalam pembahagian giliran bermalam. (rujuk kitab terjemahan Al-fiqh Al-Manhaji jilid 4 ms 849)

Tak beri nafkah, tak nak bercakap dengan isteri, pukul isteri, tak nak balik rumah isteri tua bila dah dapat isteri muda dan sebagainya...itu perbuatan derhaka dari pihak suami terhadap isteri.

Isteri juga berhak menasihati suami sebagaimana suami berhak menasihati isteri. Jika peringatan dan nasihat yang diberikan oleh isteri tidak berkesan, masalah tersebut wajar dibawa ke Mahkamah bagi isteri untuk mendapatkan haknya. Ini kerana hakim di Mahkamah dilantik untuk mengembalikan hak kepada empunya hak khususnya bagi isteri- isteri yang tidak mampu mendapatkan haknya secara perundingan.

Suami berduit tapi tak nak bagi kat isteri katanya isteri bekerja jadi tanggunglah diri sendiri, adakah itu juga kategori derhaka ya, tak berani nak declare. Tapi yang jelas itu suami yang kedekut Sabda Rasulullah "Sebaik-baik kamu ialah mereka yang baik kepada ahli keluarganya dan saya adalah orang yang paling baik di kalangan kamu kepada ahli keluarga saya"

Tak salah jika Isteri bekerja dengan izin suami, ditambah pula perkerjaan isteri memang tak bercanggah dari hukum syarak tapi tanggungjawab suami untuk memberi nafkah kepada isteri tetap tidak gugur...

Satu penyakit yang menular dalam masyarakat kita ialah masalah komunikasi antara suami dan isteri, kadang-kadang seminggu tak bercakap alasannya tak ada apa yang nak dibualkan, tapi yang peliknya ditempat kerja masing-masing diiktiraf kaki sembang, pandai bercerita, hebat dihadapan rakan sekerja tapi bila balik rumah out..bercakap tak nak, senyum pun susah, telefon pun tak nak masing-masing bawa diri masing-masing sorang gi timur dan sorang di barat, anak-anak pun jadi confius arah tuju keluarga yang hendak dibina oleh ibu bapa mereka. Masing-masing lebih prihatin dan ambil berat hal-hal orang luar dari keluarga sendiri sedangkan hadis diatas jelas menyatakan siapakah "sebaik-baik kamu"....


Kesimpulannya nusyuz atau derhaka, bukan sahaja dari pihak isteri bahkan suami juga, oleh itu muhasabah diri dari masa ke semasa. Semua orang nak hidup bahagia bersama orang yang dikasihi. Pada pendapat saya corak atau warna kehidupan dalam keluarga yang kita bina adalah pilihan kita sendiri... bahagia atau derita tanya diri sendiri.. Allah beri aqal untuk berfikir dan gunakan sebaik mungkin jangan disebabkan keegoan diri sendiri menghancurkan kebahagian diri sendiri dan insan-insan yang berada disekeliling kita...

Semoga Allah mengampuni dan merahmati kita semua..

154 ulasan:

  1. tu la..kadang2 suami ni selalu mengambil kesempatan diatas kuasa mutlak yg ada kat dorang..dgn kuasa tu sesetengah mereka mengawal si isteri dgn bermacam2 alasan..hingga si isteri takut utk melakukan atau bersuara pada perkara2 yg mereka rasa perlu dilakukan..hak sebagai isteri terabai begitu saja..ini adalah kerana sisuami tu ada sifat hipokrit dan egois..

    BalasPadam
    Balasan
    1. suami awak je hipokrit dan egois...suami org lain ok je...bukan silap sesiapa samada suami atau isteri...silap pilih je.

      Padam
    2. silap pilih?jodoh tu bkn ke ketentuanNya..bila dah diberi amanah..pikul sebaiknya..bkn buat sesuka hati!!

      Padam
    3. Kepada: Tanpa Nama30 September 2012 7:26 PTG

      Senang je kamu cakap tak pikir perasaan orang lain langsung. Kalau suami kamu bukan mcm tu syukur lah pada Allah. Sensitif sikit dengan perasaan orang lain yang sedang menghadapi dugaan ini semua. Suami bukan pilihan kita, suami ialah JODOH kita!!

      Padam
    4. Memanglah ada suami yang bersifat derhaka, bagi mereka-mereka yang jahil dan juga fasiq, tetapi kederhakaan mereka ini tidak melebihi kederhakaan wanita. Kerana wanita hanya disuruh taat saja sudah tak mampu melaksanakannya.kalau suami derhaka, isteri boleh mengadu ke makamah sya'ariah, tetapi bila isteri derhaka suami mahu mengadu kemana, malahan mereka diperintahkan untuk terus menasihati isteri-isteri mereka..... Bukan kah Allah itu sudah Maha Adil.... kenapa wanita masih mempertikaikannya, bukankah dengan mempertikaikannya itu melangar satu penderhakaan kerana mentaati perintah Allah..... Ikutlah apa yang telah dibawa Rasullullah buat kamu, handainya kamu menyintai Allah dan Rasul-Nya......

      Padam
    5. Suami tak perlu mengadu kemana2. Boleh tentukan sendiri! Isteri boleh mengadu ke Mahkamah Syariah .... sebab isteri tidak punya kuasa. Maka, mahkamah akan menentukan keputusan. Bagi suami pula, kuasa di tangan mereka, mereka tak perlu merujuk kepada sesiapa. Malah, jika suami kata jatuh talak, maka jatuhlah talak tersebut walaupun dalam keadaan emosi. Tetapi, tidak bagi perempuan.

      Berkenaan tahap kederhakaan... ia lebih berbentuk subjektif dan umum. Bagi saya tidak boleh pula dikatakan secara umum bahawa tahap kederhakaan wanita melebihi lelaki. Ketaatan pula bergantung keadaan. Pada masa kini, lelaki gemar isteri ranggi n menarik di mata orang lain dan mendapat pujian dr orang lain. Maka, dm hal ini ia tidak perlu ditaati.

      Padam
    6. Dlm islam tiada istilah suami derhaka pd isteri tetapi istilah sebenarnya adalah suami derhaka pd allah ..dan nusyuz tu ialah isteri yg derhaka pd suami ..paham elok2 ilmu islam je jngn fhm ikut kehendak or emosi sendiri boleh jd sesat nanti..

      Padam
    7. Saya seorang suami..tidak lah begitu baik..tp tk lah trlalu jahil tntang agama..apa yg kamu ptut buat,jika isteri kamu keluar rumah,lebihkan famly,dri suami sndri..makan mnum suami x dijaga..ye..isteri skrag krja hebat,disebabkan hebat yg membuatkan isteri lgsung tidak hormat pada suami..sekarang hanya mampu bersabar..

      Padam
    8. Bagaimana pula suami yag lbh utamakan kawan dan perempuan lain dari anak isteri..?tu namanya ape..Jarang ada di rumah..keluar malam balik subuh..keluar rumah tak pernah bagitahu isteri pergi mana..menipu dengan alasan kononnya cari rezeki..tapi kantoi macam2..pukul isteri dalam pantang..hina dan maki isteri..itu dikategori suami ape..?Last ceraikan isteri, tapi minta rujuk balik tapi tak nak daftar rujuk..bila minta daftar rujuk di ugut macam2..aniaya isteri..aniaya anak yang rindukan ayahnya..menipu anak macam2..tapi sedap bercuti sana sini..

      Padam
    9. Ye sama. Isteri kerja hebat.kadang cakap lebih pun xboleh. Ajak bergurau pun x boleh. Sebab apa. Sebab kerja x hebat ke. Isteri jgn lupa siapa suami. Walaupun die x berharta tapi die buat sehabis baik utk family. Pikir pikirkan lah. Isteri sepatutnye menghormati suami. Hanya mampu bersabar.

      Padam
  2. Suami dan isteri masing-masing ada hak dan tanggungjawab..bila hak kita tidak ditunaikan tidak mengapa kita ada pilihan untuk menuntut atau redha untuk melepaskan hak... tapi tanggungjawab, tiada pilihan mesti dilaksanakan kerana ianya akan dipersoalkan diakhirat kelak, tanggungjawab sebagai suami, isteri, anak, pekerja dan sebagainya.

    Peratus perceraian semakin meningkat dari sehari ke sehari, institusi kekeluargaan semakin goyah kerana diterajui oleh insan-insan yang kurang menghayati konsep mawaddah dan rahmah dalam keluarga, pilihan ada ditangan tapi derita yang dipilih maka hiduplah dalam penderitaan, kesedihan dan kesayuan sementara menunggu kematian.

    BalasPadam
  3. Saya adalah antara isteri yg mengalami nasib mendpt suami yg nusyuz. Bila saya berbincang utk mndpt hak saya sbg isteri, suami akan memarahi saya dan menuduh saya yg bersalah. Kalau saya keluar utk mencari ketenangan setlh perbincangan tdk diendahkan, dituduh saya nusyuz sdgkan dia?. kenapa suami tidak muhasabah diri?

    Bila saya membuat aduan ke Pej Agama Islam, kaunselor boleh suruh saya kena akur dengan suami, sdgkan saya cuma ingin kan hak saya sbg seorg isteri. Boleh plak kata saya tak patut mintak suami supaya menghargai saya sbb mmg fitrah wanita kena melahirkan anak dan melakukan kerja2 utk rmhtangga dan uruskan anak2. Setahu saya tugas seorg isteri bukan dijadikan seperti seorg hamba. sepatutnya urusan rmhtangga adalah urusan seorg suami. Isteri hanya membantu dgn sedaya dan seikhlas hati. Dimana keadilan utk seorg isteri. Apakah perkataan ISTERI tu hanya utk diperlekeh2kan? Bila saya minta suami supaya bersama2 utk berubah demi rumahtangga, dia terus tinggalkan saya dan anak2...

    Pada siapa saya hendak mengadu dan mencari satu jawapan yg boleh membawa kebaikan utk kami suami isteri.

    Isteri sedih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tiada istilah suami derhakan pd isteri tp istilah sbnar adalah suami derhaka pd allah..jngn bt hukum sendiri yg wujud dri mulut sendiri..ikutilah hukum dri allah itulah jln yg lurus

      Padam
    2. itu je jawapan yg kamu boleh bagi Aisyah 24434. No need to state the obvious. Tak membantu.

      Padam
    3. Saya setuju dgn Maya Ariffin...Aisyah 24434 jawapannyer pi mai pi mai tang tu jer lah..xkena btg hidung sdri..

      Padam
    4. Memang benarlah Sabda Rasullullah s.a.w, kebanyakkan penghuni NERAKA adalah terdiri dari kaum WANITA. renung-renungkanlah..bermuhasabahlah dirilah wahai para wanita yang begelar isteri..waullahualam..

      Padam
    5. Kepada isteri sedih, jangan hiraukan orang lain yan tak mengalami apa yang anda alami. Nasihat saya, lakukan serentak: cari peguam, kumpul bukti-bukti dan bawak kepengadun. Cuba fasakh atau taklik atau lain-lain ikut nasihat peguam. Bukan semua lelaki itu ikut perintah Allah. Bila suami tidak tunaikan tangungjawab, mohon fasakh.

      Padam
    6. Puan atau Tuan Ly Yeen. apa kah hadith yang anda kemukakan itu soheh? Jangan kaitkan dengan Rasulullah saw jika anda tidak menggunakan hadith soheh!! Cuba semak Al-Ahzab (33): 35 "Sesungguhnya lelaki dan perempuan Muslim, lelaki dan perempuan Mukmin, lelaki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya lelaki dan perempuan yang benar, lelaki dan perempuan yg sabar, lelaki dan perempuan yg khusyuk, lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yg memelihara kehormatannya, lelaki dan perempuan yg banyak menyebut Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka, keampunan dan pahala yg besar.
      Apa yg anda kata itu bercanggah dngan makna ayat quran ini. Dr Rozami kata hadithyg awak petik tu hadith doif. Jangan jadikan hadith doif sebagai hujah.Allah yang maha pengasih tidak akan memasukkan seseorang keneraka hanya kerana dia perempuan. Adakah maksud awak lelaki durjana itu masuk syurga kerana dia lelaki dan perempuan atau isteri yg soleh itu masuk neraka kerana dia perempuan? Apa bukti hadith yg kamu sebut tu? Mana sanadnya? Adakah kita diberi pilihan nak jadi lelaki atau perempun? Saya perempuan. Saya tak pilih nak jadi perempuan.

      Padam
    7. Saya sangat faham dengan apa yang isteri sedih rasa. Sebenarnya saya pun pernah mengalami benda yang lebih kurang mcm puan ni rasa. Saya cuma tak faham kenapa kaunselor jabatan agama ustaz pula tu boleh ckp benda mcm ni. Kira mcm kita isteri memang kalau diperlaku seperti hamba pun masih disuruhnya taat. Pernah sekali saya hampir maki ustaz tu tapi ketika itu masih waras. Apa sebenarnya niat mereka? Ustaz2 ni tunggu sehingga kita putus nyawa ke hingga kalau dibelasah suami pun dikata itu tanda suami sayang.

      Padam
  4. Salam. Pada pendapat saya, biar macamana pun isteri tetap taat pada suami dengan syarat larangan dan permintaan suami tu adalah sewajar dengan hukum syarak. Allah SWT menjadikan perempuan satu "step" di bawah laki laki. Kalau sudah di takdirkan anda di lahirkan sebagai perempuan dan kemudian bergelar sebagai isteri maka hukumnya jelas. HARUS TAAT PADA SUAMI. Andaikata suami anda bukan suami yang baik contohnya mempunyai "affair" dsb, maka sabar dan berdoalah agar suami anda kembali ke jalan benar. Nasihatilah dengan kasih sayang walaupun suami anda berkasar dengan anda. Sekiranya segala usaha gagal dan anda tidak ingin bersama suami anda, maka gunakanlah saluran saluran yang betul untuk menuntut hak anda. Jangan nak membalas dendam dengan derhaka pada suami, kaluar rumah tanpa izin dsb. Ini hanya akan merugikan anda, menimbulkan fitnah dsb. Ingat! Dosa anda sebagai isteri di pikul bersama oleh suami tapi dosa suami tidak di pikul oleh isteri. Bila Allah SWT memberikan kelebihan pada suami maka kelebihan itu datang dengan syarat dan beban yang harus di tanggung suami. Anda seorang perempuan, maka terimalah ketetapam Allah SWT ke atas anda dengan sifat terbuka , sabar dan redha, InsyAllah anda akan bahagis dumia akhirat. Allahuwaalam

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam Jay Shahid,

      saya ingin merujuk kpd penyataan saudara berkenaan 'Allah SWT menjadikan perempuan satu "step" di bawah laki laki.'..Saya tidak setuju dengan penyata ini kerana kaum hawa bukanlah dijadikan di bawah satu "step" laki tpi dari tulung rusuk kiri seorang suami..kaum isteri adalah amanah dari Allah s.w.t yang wajib dijaga sepenuhnya oleh sang suami.sedangkan Allah menetapkan isteri tercipta dari tulang rusuk suami, yg bdekatan dgn hati suami.yg melengkapi suami.dan tidakkah nilai nya lebih tggi dan mulia dari setakat di bawah satu step laki?hanya komen ikhlas dari hamba Allah.

      Padam
    2. ala tanpa nama...
      step bukan bermaksud hina.. cuma boleh di katakan syurga isteri di tapak kaki suami.. macam kecik2 kita dulu syurga di bawah tapak kaki ibu.. x boleh derhaka.. kena hormat.. jadi kenapa isteri2 x praktikkan benda ni kat suami kan.. sama ja la.,.. nak syurga kena taat, nak derhaka, pi neraka.. jgn jadikan alasan suami yang tak taat untuk menentukan hak seorang isteri lebih dari hukum nya.. Minta maaf kalau salah..

      Padam
    3. Suami..nak isteri taat..tapi xjaga hak2 isteri..bila perlu guna..xnk campak..klu xmampu pikul tanggungjawab sebagai suami dan imam..jangan berani nk amek wanita jadi isteri..menyusahkan dan merosakkan hati seorg wanita je..last2 heret bini msk neraka..bagus sgt!

      Padam
    4. lelaki memang egois

      Padam
    5. Bila isteri lurahkan segala²nya untuk si suami. Berkerja siang malam untuk si suami. Menjaga anak sambil selesaikan kerja rumah untuk si suami. Cari rezeki untuk si suami. Habiskan segala duitnya untuk si suami. Dan akhirnya si suami bercakap dengan si isteri seperti sampah sarap, terlalu kasar sampai menitik air mata isteri. Apakah perasaan si isteri pada masa itu? Siapa yang pernah rasa dia sahaja lah yang mengetahui.

      Padam
    6. Syurga di bawah tapak kaki suami adalah hadis palsu ya. Tak pernah ada hadis ni. Harun Din pernah sebut tentang ni. Boleh google

      Padam
    7. Jgn asyik nk cari kesalahan dan kelemahan isteri je..nk isteri yg perfect suami kne lah perfect juga kn.mmg isteri wajib taat pd suami tp jgala hak isteri sama

      Padam
    8. Mm.. macam2.. sebelum nak ceritakan hak kita itu ini.. cuba prhatikan diri betul2. Adakah kita dah cukup baik smpai layak utk mndapat isteri atau suami yg soleh @ baik sebaik-baiknya. kdg2 manusia byk tuding jari kat pasangan sndri tapi itulah yg dia pilih sblm kahwin. Dulu kenapa tak pilih betul2.. ? Or kenapa tak usaha betul2 jadi org yg baik hggakan ada org yg lebih baik sudi trima kita jd pasangan hidup.

      Reflection pd dri sndri.. sudah...kalau sudah kahwin...truskan mmbina diri, cuba trus prbaiki mana yg kurg dalam fmily sndri. Yg pntg jgn lupa nak baiki pnhayatan agama dlm hdup brkeluarga

      Padam
    9. itulah hebatnya isteri...
      duji dengan ujian emosi dan ombak perasaan..
      isteri tetap taat kepada suami biarkan rasa hormat telah hilang dek kerana perangai suami yg tiada qudwah hasanah... isteri juga tetap kena layan suami wpun hatinya remuk redam...

      wahai wanita sejenisku...
      bukan allah tak tahu remuk rendam hati kita..
      bukan allah tak tahu betapa kita bersungguh mengawal emosi ini...

      yakinlah allah tak akan menzalimi kita... kita kan ada hari pembalasan.

      suka nak pesan pd kaum suami.. kaum kamu tak perlu ego melangit untuk meraih penghormatan dan kesantunan isterimu.. yg perlu hanyalah qudwah hasanah.

      sekian

      Padam
    10. Sy rela susah demi taat pd suami ..kerana sy mencari akirat bkn mencari dunia..wahai isteri sedar lah derhaka pd suami tdk cium bau syurga ..nabi bersabda ramai nya permpuan di dlm neraka kerana derhaka pd suami keran ister tdk taat pd suami ..sy pon wanita jugak tp xde lah nk ikut kehendak dunia smpai menafikn perintah allah ..sedar lah wahai wanita bukankah nabi sudah bersabda supaya wanita taat pd suami n allah telah berfirman wajib isteri taat kpd suami

      Padam
    11. Adakah di akhirat kelak Allah s.w.t akan menanyakan tentang hati dan perasaan kamu wahai kaum wanita@isteri ketika kamu hidup di dunia yang sementara ini? Tentunya tidak kan..ketaatan kamu pada suami dan pada perintah Allah s.w.t lah yang akan menentukan nasib kamu wahai sang hawa di akhirat kelak..subhanallah..

      Padam
    12. Dosa Isteri dan anak yg sudah baligh dipikul masing masing Encik. Mana ada ornag pikul dosa org lain.

      KECUALI jika suami atau bapa tersebut tidak pernah menasihati atau menegur kejahatan yg dibuat oleh anak isteri.

      Padam
    13. Saya pn mencari akhirat..tpi dosakh saya tidak melayan suami krn sdh twr hati atas akhlak suami kpda saya.;-
      1.tidak mberi nafkah
      2.Membiarkn isteri menanggung beban htgnya sehingga siisteri yg diugut dn dihina.akhirnya saya yg cri jln penyelesaian shingga meminjam along utk lngsaikn htg2nya.sdngkn dia hnya sembunyikn diri.
      3.segala sewa rumah,kereta,bills,dn brg dpr dr saya.saya yg terpksa memikirkan cara utk mencukupkn semua.pdhal kereta dia yg guna.
      4.bab agama mmg x prnh didik isteri n anak2
      5.selalu bermsm muka dn hnya tgr saya bila mahukan hubungan intim saja.apa perasaan anda sbg isteri.anda blh lyn ke suami yg hnya baik dgn anda kerana seks.
      6.wlpn saya sakit tpi dia msh x fhm utk bantu saya.x prnh fhm dgn sakit saya.dlm sakit hari2 saya kna juga cari rezeki untk kehidupan kmi.
      7.suami jgk culas dlm solat
      8.utk menolong pekerjaan rumah tangga jgk dia tidak membantu
      Saya nk tnya dosa besarkah saya..
      Wlpn dia bt begini pd saya,saya ttp sayang pd suami yg saya dh kahwani lbh krg 25thn.klu dia x de duit..sblm saya trn kereta tiba tmpt kerja .saya akn tingalkn duit dlm kereta utknya.saya selalu doa agr allah beri plg kt suami utk dpt jlnkn tanggungjawab.cuma saya twr hati utk melayan dlm hngn kelamin.wlpn begitu mkn minum pki semua saya tetap sediakan.
      Dh mcm terblk plk saya yg berperanan sbg suami..

      Padam
  5. Jay Shahid,

    Terima kasih kerana memberi pandangan. Tapi sekiranya sisuami itu menceritakan keburukan isterinya kepada teman wanita suaminya hanya untuk menunjukkan yang isterinya patut diceraikan, macamana? Si suami tidak menjalankan tanggungjawab nya kepada isterinya hanya kerana dia mempunyai teman wanita macamana pulak tu? Bukan kah suami itu sudah nusyuz kepada isteri nya? Kenapa kelebihan sbg pemimpin itu tdk digunakan utk memimpin isterinya? Kenapa perlu abaikan anak dan isteri kerana memilih perempuan lain?
    Memang saya dalam proses mendapatkan hak saya di Jabatan Agama Islam, dalam erti kata kami dalam proses bercerai kerana suami tdk mahu muhasabah atas semua kesalahan yang dilakukan pada saya selama ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Awk dh salah ni ..tiada istilah suami nusyuz pd isteri tp suami derhaka pd allah..berhati hati dlm percakapan tu krna prcakapan itu adanya bleh membatalkn akidah ..

      Padam
    2. yer betul tu. kadang2 terabai dlm memberi timpat tinggal yg selesa utk isteri. apblia ditny disuruh bersabar. and bersabar smpi boleh. bukan apa xselesa sbnr nya ddk dgn mak mertua. nak jatuh bangun dgn suami susah. bergaduh bermesra dan macam2. malah mak mertua pulak yang handle life kami. Im so stress.

      Padam
  6. assalamulaikum puan..boleh kah saya membuat sedikit pertenyaan atas pemasalahan saya..

    saya telah bercerai dengan pasangan saya pada 10 ramadhan 2011..dan peceraian kami telah disahkan di mahkamah rendah kajang selangor.dan pasangan saya telah berjanji akan membayar edah dan mutaah kepada saya..penjajnjian ini adalah anatara saya saja tiada saksi...baru2 ini beliau telah merampas kerete yg saya gunakan untuk menghantar anak2 kesekolah..dan menyuruh saya mengosongkan rumah yg saya n anak2 duduki selami ini.atas alasan bahawa aya telah berkawin lain dan tiada hak keatas semua itu lagi termasuklah ..nafkah edah yg belum diselesaikan ..mutaah.. soalan saya...adakan saya masih berhak untuk membuat tuntutan keatas edah, mutaah n harta sepencarian sepanjang 19thn perkahwinan kami..n ada 7 org anak yg masih belajar...bagaimana untuk saya membuat tuntutan ini..tolgkag saya bagi masalkah saya ini.

    BalasPadam
  7. salam,ingin bertanya adakah saya dikira nusyus sekiranya saya tidak tidur bersama suami atas alasan suami sudah sebati dengan menonton video lucah dan kadang-kadang bila dia ingin menonton dia akan menyuruh saya keluar bilik,dan kalau menonton tv sampai larut pagi, meninggalkan saya tidur sendirian, saya sudah bosan dgn perangai ini pernah nasihat berkali-kali dia mengatakan saya perempuan jahatbila saya guna perkataan yg tidak sopan. saya pula merasa terhina kerana saya bukanlah hodoh sangat,dan mempunyai penampilan yg menarik.saya sudah tidak bersama hampir 1 1/2 tahun. utk pengetahuan saya tinggal di luar negara.adakah saya dikira derhaka, kerana saya takut dgn azab Allah.

    BalasPadam
  8. suami saya seorang yang panas baran. baginya seorang suami boleh membuat apa saja terhadap isteri. kami baru berkahwin 5 bulan dan dia sudah mula menyepak saya sbb xbalas panggilannya. walaupn tau dirinya salah tp suami sy xpernah mnta maaf. sy tidak pernah membayangkan akan dipukul oleh suami dan perkara ini sgt membuatkan sy sedih. apa yg harus sy lakukan?

    BalasPadam
  9. kepada Jay shahid yang bodoh lagi bongok,
    apa guna kalau llki yg diberi ALLAH 9 akal dan 1 nafsu itu, mereka2 itu xpndai nak gunakannya.berp ramai ister2 yg mndrita dgn perngai suami yg xsemenggah.bkn dia sbg suami yg mnnggung istri ,duit istri plk kna tnggung rokok&mkn pakai s suami .ada si istri yg mnggung sabar&derita brbelas2 hn dan ada yg mndrita brpuluh thn,bersabar2 &trus brsbr mnghrapkan sisuami berubah.tapi sisuami yg dungu dan xtkut azab ALLAh trus2n mnyakitkn ht si isteri,TAAT BIor bertempt le Jay shahi yg bodoh.ko glongn llki ni mmng suka mnyesakkan para istri.bila nak brpoligmi ikut sunnsh ,tp bab tnggungjwp kpd istri PUNAH RANAH.

    BalasPadam
    Balasan
    1. akibat 400 tahun dijajah,inilah nilai yang diterapkan ke dalam pemikiran wanita moden. punca asal? tak suka poligami.
      itu sahaja.mana ada wanita yang suka. betul tak? aishah pun cemburukan isteri2 rasul yg lain.nama pun wanita. Unik mereka ni Allah ciptakan.

      bagi lelaki pula suka nak berpoligami. sebab apa? Allah ciptakan lelaki sebegitu "sifat ingin memiliki" dalam semua perkara. perempuan, harta , kuasa dsb. unik juga lelaki ini Allah jadikan.

      hmm..menarik kan? Dah tu apa masalah wanita kat sini? jawapan wanita tetap satu..."kami tak setuju!"

      habis lelaki boleh la sesuka hati nak poligami?
      "memang la kami nak!" jawab kaum lelaki.

      berpunca dari nipisnya iman dan ilmu, semua hukum diatas tersasar dari landasan. semuanya petah mengungkap "Allah beri Aqal pada kita" namun semua kejadian yang dilihat berdasarkan "Emosi+nafsu+dakyah". dan saya pasti jawapan balas selepas ini juga menggunakan kaedah yg sama.. "Emosi+nafsu+dakyah+geram".bukan bersandarkan muhasabah dan mawaddah seperti kata ustazah.

      lepas ni mohon agar kita semua belajar dan diajar tentang ilmu asas agama dahulu. mengenal Allah dan rasul. bila dah kenal baru la nak sibuk2 bincang perkara cabang.baru la lelaki dan wanita akan faham kenapa poligami dibenarkan.bukan sekadar mengisi keinginan lelaki atas alasan sunnah dan nak menyelamatkan wanita.bukan sekadar nak buka ruang wanita dilabel perampas suami orang.tetapi "Allah mengajar lelaki dan wanita supaya dapat melawan nafsu mereka sendiri" agar lelaki dapat menghalang nafsu atas sifat "memiliki" mereka tu.agar lelaki mampu tundukkan pandangan mereka.agar wanita dapat membendung sifat berprasangka antara mereka sendiri.agar wanita juga mampu tundukkan hati dan pandangan mereka.agar wanita mampu mengeratkan kasih sayang antara mereka. nampak tak hikmahnya?
      Tidak Allah jadikan sesuatu dengan sia-sia wahai manusia sekalian.

      oleh itu bukalah al-quran setiap hari
      dah berhabuk pun dalam almari
      bukankah itu mas kawin yang diberi
      oleh insan bergelar suami
      ketika kalian digelar raja sehari
      apa salahnya duduk sekali, dalami dan berkongsi
      mudahan suami tak meninggi diri
      mudahan isteri kekal mentaati
      sama menadah pada ilahi
      moga dirahmat hingga mati..


      ini baru cerita dari sudut poligami.kalau semua sudut agama betul2 difahami...bukankah dunia ini penuh dengan rahmat?

      wallahu'alam.

      Padam
    2. ermm....mcm mana lah xbg berhabuk.. kalo en.somi pom xreti bace quran

      Padam
  10. Xperlu bodohkan orang lain yg memberi pendapat. Saya rasa xpatut sekiranya kite semua memberi pendapat di ruangan ini dlm keadaan emosi yg xstabil. Fikirlah jika ada yang terpengaruh dengan makian anda.

    BalasPadam
  11. ulasan jay syahid mmg bertepatan dgn syariat...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tiada yg salah dgn pendapat dia...cuma klu kena atas batang hidung sendiri baru tau rasa serba salah...haha

      Padam
    2. saya setuju...cakap memang senang sbb jay shahid ni lelaki..kuasa kan kat tgn diaorg..boleh la ckp semua pendapat, hadis, sunnah etc ni..tp cuba kena kat adik sndri ke, kakak sndri ke..baru tau mcm mna rasa nya isteri-isteri lain yg tertindas dan makan hati kat luar sana tu..

      Padam
  12. kesian Jay Shahid kena kutuk. hehe Nak komen sikit, Kalau bercakap soal poligami..lelaki pun tiba2 letak kopiah atas kepala lepas tu tiba2 mula berdakwah itu ini. Pada saya poligami sebaiknya dilakukan dengan sebab yang benar2 perlu. Kalau setakat sebab nafsu / jatuh cinta lagi / perasaan ingin berkuasa dan memiliki macam yang dikatakan oleh pengkomen di atas2 tu, atau sebab2 yang teramatlah rapuh dan mengada2 bila didengar..tok soh laaa.. buat menganiaya wanita ja. (Lainlah kalau isteri2 anda memang redha, suka dan becita2 untuk dipoligamikan) Apatah lagi kalau menimbulkan fitnah pada hati isteri2. Kat dunia ni sedap la isteri keliling pinggang, di akhirat tanggunglah beban akibat hak2 yang tak terlunaskan. Jangan samakan diri anda dengan Rasulullah S.A.W dan sahabat2. Rasulullah lelaki yang mulia dan sahabat2 juga bukan calang2 akhlak dan peribadi mereka. Tolong lah sedar kaum lelaki Rasulullah berpoligami BUKAN SEBAB NAFSU/ CINTA/ SEKS. Kemampuan suami pula bukan hanya pada soal seks dan kewangan bahkan juga pendidikan dan bimbingan agama..melahirkan umat2 yang dibanggakan Rasulullah. Bukan lahirkan anak ramai ( niat nak meramaikan umat Rasulullah ) lepas tu diabaikan, anak tertekan, kurang kasih sayang, ibu pun mengalami tekanan sebab suami berat sebelah (kawin sebab jatuh cinta jadi cinta pun beralih arah) Jelas ini bukan poligami yang dipandang mulia. Akibat poligami yang tak semenggah ni la musuh2 islam pun memperlekehkan ia dan menganggap islam merendahkan dan menganiaya kaum wanita. Soal ketaatan saya setuju dengan Jay, tak dinafikan isteri perlu taat pada suami selagi di jalan yang benar. Jika sampai dizalimi, bersabarlah dan cuba tangani dengan bijak dan berhikmah..dalam masa yang sama muhasabah diri. Kadangkala masalah sikap suami berpunca dari diri isteri juga. Andai suami tak berubah gunakan saluran yang betul untuk menuntut hak. Ruginya wanita yang hidup bersama suami yang gagal membimbing kita menggapai redha Allah apatah lagi kalau sampai dizalimi. Jangan menggadaikan agama dan diri sebab cinta. Bagi saya berpoligamilah kalau mempunyai sebab yang benar2 memerlukan untuk berbuat demikian, poligami sungguh mulia dan diangkat tinggi jika kena pada cara dan tuntutannya. Paling penting fahami hukum poligami yang sebenar, jangan memaksa seseorang melakukan atau menerima poligami dalam kehidupan mereka jika mereka tidak mahu, situasi setiap orang tak sama. Tiada paksaan untuk melakukannya baik di pihak lelaki mahupun wanita, kerana ia sepatutnya dilakukan dengan hati yang ikhlas dan redha kerana ia melibatkan tanggungjawab yang besar. Itulah Poligami yang dipandang mulia. Lakukanlah apa yang terbaik demi agama, redha Allah, dan kebahagiaan di dunia dan akhirat. panjang lebar ku membebel, mohon maaf andai bicara bercampur emosi dan nafsu..saya hanya wanita biasa yang tidak sempurna. Sekadar berkongsi dan meluahkan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. xperlu letak kopiah atas kepala org laki2 ni mmg akan jadi ustaz kalu citer bab poligami hehehe..

      org perempuan plak tercabut tudung bila dengar pasal poligami heheehe...

      manusia..manusia..

      Padam
    2. bab2 poligami pndai plak kuar hadis... kalo bab2 nafkah ank bni...hampeh

      Padam
    3. Huu.. Bab nafkah ank bini bg depa xpa eah guna duit bini

      Padam
    4. Ya mmg sy pun alaminya... nafkah tolak tepi... isteri atau ex isterilah kena tggung smua.. bila minta nafkah anak... ex suami kata sori u yg minta cerai so pandai pandai la pdhal gaji 14k, nafkah anak sndiri rm200 pun tk leh kasi.

      Padam
  13. Alhamdulillah...

    masih ada lelaki dan wanita yang memahami konsep sebenar poligami dalam zaman fitnah ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha

      sapa kata pompuan benci poligami? kalo benci masa kan byk jer pompuan becinta ngan laki orang.


      Padam
    2. saya 'like' statement awak ni.memang betul... :)

      Padam
  14. lelaki zaman sekarang dah lupa konsep berumahtangga,menindas isteri utk memenuhi kepentingan sendiri...memanjang merungut x cukup duit tp dlm masa yg sama sibuk buat harta utk diri sendiri.ada duit lebih sikit buat hutang baru utk beli harta..klu kita nak beli apa2 selalu ckp membazir,sbnrnya bkn takut membazir takut kita tak cukup duit nak tlg back up kewajipan dia...duit dia habis buat bayar harta...duit kita terpaksa guna utk belanja lain2 yg x nampk...bila dah jemu buang jer isteri mcm kucing kurap bila dah rasa x berguna dan keperluan dia dah dipenuhi....wahai lelaki..mcm mana isteri nak jd mcm siti khadijah klu ko x ikut contoh rasulullah..yag ikut bab POLIGAMI jer....

    BalasPadam
  15. lelaki mmg cmtu..brpoligami ikut sunnah nabi..bab tanggungjawab hampeh....dunia sekarang ni..dlm 10 llki..tu sorang jer yg betul2 ikut sunah nabi..peliknya tu..klu betul ikhlas nak berpoligami..naper tk kwin jer..dgn janda2 yg punya anak ramai..tp sebaliknya cari anak dara..yg belum tentu daranya..hahahha...nampak sgt ikut nafsu....

    BalasPadam
    Balasan
    1. sokong..lagi2 yg xmampu. mampu pom dr segi nafsu serakah jantan bla bla.. memang dasar manusia

      Padam
  16. nak tanya kepada komuniti disini..kalau suami ada satu jenis penyakit cemburu buta coupled dengan suka berburuk sangka. Isteri tak buat apa pun yang menyalahi syariat tapi suami terover cemburu lepas tu suka menyakitkan hati isteri dengan kata-kata celaan. Isteri buat diam je sebab tak de maknanya berkelahi sebab isteri tahu diri dia tak buat salah apa-apa. Suami bengang sebab isteri tak respond, kata tak redho pada isteri dan ugut isteri masuk neraka. Apa isteri nak buat kalu gitu? Dosa ke isteri sebab suami ada penyakit hati?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu namanya penyakit delusion jealousy...sejenis gangguan jiwa. Suami sy pun ada penyakit yg sama. Berdoa saja lah...klu boleh sabar..sabar la dgn ujian tuhan. Tapi...hati dan jiwa kita mmg merana la menanggung semua tu. Terkadang hati xboleh nk terima dgn kata2 cacian dan hinaan yg xpernah kita lakukan. Memanggil kita dgn panggilan yg xsepatutnya...berkasar..tp dipihak dia menghendaki kita menyantuninya. Tersilap sikit terus dikatakan neraka la tempat kita...tp bagaimana pula dgn dia???? Sdh byk sabar...sdh byk berdoa...klu la dia tetap tidak baik bagi ku... biar la perpisahan yg akan menjadi jalan yg terbaik.

      Padam
  17. Assalamualikum
    Saya ingin berkongsi kisah saya. Sepanjang 9 tahun perkahwinan, suami saya tidak pernah hulurkan wang untuk beli keperluan. Seingat saya pernah sekali sahaja, masa tu di rumah mertua, saya pergi beli breakfast, dia hulurkan duit. Tapi saya tak ambil sebab hati dah terlalu sedih. Tapi saya bersyukur Allah beri rezeki pada saya dari pekerjaan saya. Selain tidak beri nafkah, beberapa kali dia mengatakan benci pada saya. Sedih. Allah saya yang tahu. Bila orang benci, faham - fahamlah apa tindakannya. Bukan setakat itu, dia juga menghina saya didepan orang. Tak usahlah saya sebut perkataan - perkataanya. Sekarang, saya telah berpisah dengan suami dengan alasan nusyuz. Memang bukan mudah menghadapinya terutama kami insan yang lemah. Namun saya bersyukur kerana saya yang menghadapi, bukan adik - adik atau kakak - kakak saya. Kadang - kadang rasa sedih melanda kerana seperempat hidup saya dilalui dalam sedih dan gundah gulana. Saya mesti sedar, bahawa dia adalah milikNya. Namun yang penting kita perlu ingat bahawa bukan mudah untuk ke syurga jika kita tidak diduga. Memang hidup saya sepi tiada zuriat dan tiada suami, saya yakin REDHA dan SYUKUR adalah ubatnya.

    BalasPadam
  18. Diakui sgt2.. Alaf ini semakin ramai suami yg kedekut dan berkira ats alasan isteri bekerja.. Malanglah wanita2 ini.. Suami mahu mudah ke syurga dgn meminta para isteri redha.. Semudah itu.. Speechless! Lelaki wajib menanggung isteri dan ank2 bkn membebankn mereka..wajib juga membimbing mereka jln ke syurga bkn menyiksa mereka ke neraka.. Duhai lelaki kamu mesti brtgjwb krn Allah telah melebihkn kamu.. Jgn kamu sengaja mencari2 mereka2 alasan utk menyusah dan menyalahkn isteri & ank2 kamu demi mahu menutup kegagalan kamu dan merendah2kn darjat isteri.. Jgn sesekali gunakn alquran& hadis utk mengaburi kegagalan kamu.. Kamu pemimpin tgjwb kamu berat.. Suami yg beriman x akn persiakn amanah Allah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy setuju dgn awak. selalu yg suami nampak cuma hak dia pd isteri je. smua hak tu isteri dah penuhi ke belum. tanggungjawab isteri pd suami smua dah buat ke x. itu je yg dia nampak. tp hak isteri dan tanggungjawab dia pd isteri x pulak dia check btl2 smua dah tunaikan ke belum. n yup, isteri x boleh kata apa2 pun wlwpun suami x tunaikan hak n tanggungjawab spt yg sepatutnya. isteri mesti redha. kalu x nti jd isteri yg nusyuz.

      I'm speechless too..

      Padam
    2. Im speechless too.. n i am just a human

      Padam
    3. Saya setuju dgn statement di atas. Masyarakat menuntut mcm2 dri wanita melalui lidah2 para penceramah dgn dalil dri Quran. Betul, xslah pun apa yg Quran state. Tp bila tggungjawab suami pada isteri n anak2 knpa senyap je. Bila suami tak bertanggungjawab semua senyap. Bila suami pkul isteri, suruh sbar je. Padahal isteri dah nak mati kene pukul. Then, kau crita pasal isteri WAJIB taat suami. Suami makan duit isteri, xpe halalkan. Look at you!! How disgusting you are!!you never do the best to expect the best one, how dare you!!! Lelaki mengakui wanita lebih lemah dri mereka. Then why nak tuntut lebih..you the one that should help us, lead us to rightoues path, the way to His jannah. Then what happen? Jgn cume ambil ayat Quran sbhgian2 mana kau rasa penting utk kau, the you throw the others. Shame of you. Please have shame to Allah.jgn jadi m perngai yahudi nasrani sudahla. I dont deny that masih ade lelaki yg soleh, beriman dan brtkwa dan beramal soleh. Then, these man mmg layak ditaati.. Tetapi those yg berperangai macam sampah, so what you should expect is like sampah jugala. What you give you get back. One question.. Are you dare if your mom being tortured the way you torture your wife?? Ckp kasar, xingt kebaikan isteri, bling barang kat muka isteri, sepak2 pintu kalau marah, pkul isteri.. Are you dare? If yes, i dont think you are human anymore

      Padam
  19. antara punca wujudnya lelaki spt ini krn merasakan dlm diri mereka ada sifat ketuhanan yg mn merasakan diri mereka seolah2 maksum dan merasa mereka adlh golongan yg mulia.. tambahan pula ramai ustaz2 yg senget sblh dlm menceritakan bab tgjwb suami isteri.. lambakan hadis2 palsu turun temurun jelas menekan para isteri dgn pelbagai tekanan dan hukum.. peliknya bila terkena pd btg hidung lelaki.. lain plk hukumnya.. lelaki jenis ini mmg gagal!

    BalasPadam
  20. bagaimana pula yg menagih dadah. suruh isteri tutup mulut n tanggung dia..?

    BalasPadam
  21. Assalamualaikum..saya sudah berkahwin selama 12 tahun..pada 5 tahun pertama..saya dapat tahu suami.ade fair ngan ofismate dia..suami minta maaf..n saya bagi peluang..lepas tu dapat tahu dia masih lagi berhubungan ngan perempuan tu selepas terjumpa surat..sms..n fb perempuan tu siap masukan gambar baju untuk mereka bnikah..suami pernah pukul n mengugut mahu melarikan anak..bila dity hubungan mereka..saya ty kalau suami hendak berkawin lagi..tp sila lepaskan saya..dia menafikan dgn mengatakan ..mereka hy berkawan sj..hati isteri mane x hancur lebur kalau berulang kali ditipu sejak dr awal perkahwinan,lagi..sy masih lagi maafkan suami..tapi baru2 ini saya terjumpa surat atas nama suami tp alamat perempuan tu..kunci kereta n rumah perempuan tu..dan adalah hak saya utk berty walaupon sy cuba mendiamkan diri..akhirnyer memkn diri sendiri..n saya ditampar..hampir dihalau keluar rumah..n pernah rambut dipotong n diugut diparang kalau saya buat report n keluar rumah utk menyelamatkan diri n anak2..saya didlm dilema..saya masih berada dirumah sbb anak2..dan ugutan dia..saya sgt buntu..jgn kata isteri tu dipukul sebab derhaka ye..kebykan nyer mereka dipukul hanya sbb menuntut hak n penjelasan sbgai.seorg isteri..

    BalasPadam
  22. Sy setuju apa yg puan di ats komen. Mmg kebykkn isteri dipukul kerana inginkn penjelsan. Kdg2 dipukul tnpa sbb. Seolah2 suami ada kuasa mutlak utk pukul isteri sesuka hati mereka. pdhal isteri menanggung sgalanya. Suami mmg xkenang budi. Xsdar diri. Isteri dh brkorban segalanya. Suami trlalu ego. pnas baran xbrtmpt. Isteri menjadi mgsa sdgkn kdgkala hanya kesalahan kecil dilakukn isteri. perlukn ditampar sebegitu teruk. Xboleh kah ditegur ngn cara yg baik? Suami dayus!

    BalasPadam
  23. xtau nk ckp ap..sy sndri dlm dilema..kawen11 thn..ank5 kcik2 g..suami slalu buat prngai pns bran;makihamum;ugut;siap g cite kt org lain psl seks ktaorg..fitnah kt sy xpyah citelh..jd mngsa sy n ank2..xtaulh ptut sbar g ke x n dia?hnya allah yg tahu pedih dlm hati..air mata..lak jd peneman diri kala sedih??dunia2....

    BalasPadam
  24. takde sape yang suka penceraian. tapi kalau kita bersama dan menanggung derita hanya bahagian wanita sahaja di dalam rumahtangga, rasanya dah tak perlu teruskan lagi. positifkan diri dan cakplah dengan lemah-lembut pada suami, katakan padanya jika dia rasa bahagian dengan orang lain, saya lagi bahagia melihat dia bahagia....

    BalasPadam
  25. Saya tertarik kisah ini. Sedikit sebanyak berikan saya kesedaran atas penindasan suami kepada saya. Suami sayangkan 2 orang anak lelaki saya yang berusia 8 dan 4 tahun, tetapi bukan sayang saya. Katanya Syurga dan Neraka Allah letakkan pada Isteri, isteri hanya perlu pilih, tapi anak Allah dah berikan syurga pada mereka, sebab itu dia sayangkan anak. Dia pingirkan saya, dia bencikan tanpa ada rasa sebab. Pernah dia kata pada saya, hubungan seks tidak penting bagi dirinya, kalau mahu seks datanglah cari dia.Dia bencikan perempuan. Belanja dapur tidak akan diberi. Tapi Alhamdulilah saya bekerja dapat memiliki rumah dan ada kenderaan sendiri. Dia paksa saya failkan penceraian kerana dia boleh buat permohonan tebus talak. Saya tidak tahan dengan penderaan mental, saya tinggalkan rumah saya sendiri dan balik kampung tanpa seorang anak. Hidup saya hanya ada ibu yang makin tua. sudah 2 tahun saya digantung tak bertali. Saya bencikan diri saya, dan apa salah saya.Dia doakan saya jadi perempuan gila. Ibunya di kampung juga menghidap penyakit gila, kerana ditinggalkan ayahnya waktu ketika dulu. Adakah dia berdendam pada wanita? Saya sibukkan diri, dan selalu berdoa agar saya selalu tabah, itu yang saya mampu lakukan. Insyaallah saya akan failkan penceraian suatu hari nanti, apabila saya ada kekuatan. Dia mahukan rumah sebagai cagaran untuk bercerai dengan saya. Sehingga kini rumah itu masih diduduki olehnya bersama dgn anak-anak dan sayalah yang membayar sewa bulanan rumah saya. Saya tak nak tukar rumah kepada namanya, sebab takut sesuatu akan berlaku kalau dia berkahwin lagi dan anak-anak tiada apa kebelakang hari.Tolonglah apa yang patut saya buat? Derhakah saya pada suami?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Puan, ma sha Allah.. Tabahnya hati puan.. Semoga dibalas syurga. Isu derhaka pd suami xboleh dibahaskan di sini sbb suami puan orang yang zalim. Puan, minta puab ke pejabat agama mohon fasakh kerana dia tidak memberikan nafkah. Dan mohon hak penjagaan anak2..please puan, jgn bnci diri sndiri.. Puan da terlalu kuat utk semua, cume puan terberi kekuatan puan pada orang yang salah. Tolong berani dan kuat utk buat keputusan bila puan yakin suami mmg xkan berubah..

      Padam
  26. Ya Allah, ramainya wanita ditindas lelaki di Malaysia. Saya juga merupakan salah seorang daripadanya. Saya telah 8 tahun berkahwin. Dari awal kahwin saya menanggung hampir keseluruhan tanggungjawab suami, menyediakan rumah, menyediakan keperluan anak-anak, bil2, perubatan dan segala macam keperluan rumahtangga kami. Suami tidak rajin mencari nafkah dan mahu saya menolongnya. Ibunya seorang datin tetapi tidak membantu kami malah lebih suka membantu anak-anak angkatnya dan orang lain (membantu kawannya membeli rumah dengan wang ratusan ribu ringgit). Saya tidak faham mengapa saya keluarga suami begini sedangkan suami seorang yang belajar dalam bidang agama, tiada pekerjaan dan memerlukan bantuan saya untuk menanggung hidupnya. Moga Allah beri saya kesabaran di dunia yang sementara ini. Allah Maha Adil dan saya adalah orang yang telah dianiaya.

    BalasPadam
  27. Ya Allah, ramainya wanita ditindas lelaki di Malaysia. Saya juga merupakan salah seorang daripadanya. Saya telah 8 tahun berkahwin. Dari awal kahwin saya menanggung hampir keseluruhan tanggungjawab suami, menyediakan rumah, menyediakan keperluan anak-anak, bil2, perubatan dan segala macam keperluan rumahtangga kami. Suami tidak rajin mencari nafkah dan mahu saya menolongnya. Ibunya seorang datin tetapi tidak membantu kami malah lebih suka membantu anak-anak angkatnya dan orang lain (membantu kawannya membeli rumah dengan wang ratusan ribu ringgit). Saya tidak faham mengapa saya keluarga suami begini sedangkan suami seorang yang belajar dalam bidang agama, tiada pekerjaan dan memerlukan bantuan saya untuk menanggung hidupnya. Moga Allah beri saya kesabaran di dunia yang sementara ini. Allah Maha Adil dan saya adalah orang yang telah dianiaya.

    BalasPadam
  28. Ya Allah tlg la kaum2 hawa sejenis ku..mengharungi ujianmu

    Juga kuat kan semangat kaum sejenis ku mencari pemimpin dan peneman ke taman syurga..kerana lelaki bergelar suami adalah pemimpin,imam,peneman,pelindung kpd isteri...ya Allah tlgla hamba mu ini utk ketemu SYuRGAKu

    BalasPadam
  29. Astaghfirullahal'adzim.. masing masing taknak kalah. Bagi y empunya post. Anda juga bertanggungjawab di atas setiap pengucapan komentator di sini. Lebih baik matikan fungsi komentar jika mewujudkan perselisihan berpanjangan. Di sini bukan medan bermudzakarah. Semoga Allah mengampuni kita semua.

    BalasPadam
  30. Sonang je..hawa di cipta untuk Adam dari tulang rusuk adam ..org berbudi kita berbahasa org memberi kita merasa

    BalasPadam
  31. Berdosakah aku kalau aku tidak hormat pada suami yang tidak adil???? Suami yg menghulurkan tawaran untuk menjaga kebajikan....tiba2 selepas menjadi isteri..... Dia takut pula pada isteri pertama????

    BalasPadam
  32. Pilihlah calon suami yang baik yang boleh mengantarkan kita kepada kebahagiaan yang hakiki.

    Calon suami yang baik itu..

    1. Muslim, taat beragama dan baik akhlaqnya.
    Seorang laki-laki bertanya kepada Hasan bin Ali : Saya punya seorang puteri,. siapakah kiranya yang patut jadi suaminya? Hasan bin Ali menjawab ;" Seorang laki-laki yang bertaqwa kepada Allah,sebab jika ia senang ia akan menghormatinya, dan jika ia sedang marah tidak mendzaliminya."

    2. Bukan dari golongan orang fasiq, yaitu orang yang rusak agama dan akhlaknya dan suka berbuat dosa/kemaksiatan.

    3. Suka bergaul dengan orang-orang yang sholeh.
    Tak dapat dinapikan bahwa teman bergaul boleh membentuk peribadi seseorang. Jika ia bergaul dengan orang yang sholeh maka ia pun akan terbawa ke arah yang lebih baik karena salah satu peribadi orang yang sholeh adalah saling mengingatkan jika berbuat kesalahan.

    4. Bertanggungjawab, rajin bekerja dan berusaha, berkeyakinan, tidak suka mengukir janji dan tidak berandai-andai.
    Lelaki seperti ini jika sudah menikah akan bertangggungjawab terhadap anak dan isteri.

    5. Dari keluarga yang baik, patuh dan menghormati orang tuanya.
    Bila lelaki itu orang yang durhaka kepada orang tuanya kemungkinan besar bila ia menikah akan berlaku durhaka pula kepada istrinya.

    6. Sihat jasmani dan rohani. Suami adalah pemimpin rumah tangga oleh karena itu kesihatan jasmani dan rohani harus mendapatkan perhatian.

    7. Rajin memperbaiki diri.
    Orang yang baik bukanlah orang yang sempurna tanpa kesalahan namun ia adalah orang yang menyedari kesalahannya lantas bersegera memperbaikinya.

    8. Memperhatikan penampilan.
    Bukan hanya wajah rupawan yang boleh menarik hati, namun penampilan yang rapi dan serasi boleh menimbulkan kesan yang baik sehingga dengan sendirinya akan memiliki daya tarik.

    Satu hal yang perlu diingat..
    Jangan pernah membayangkan bahwa lelaki yang sholeh itu tidak ada cacat dan kekurangan. Mereka juga manusia biasa yang tak luput dari kesalahan. Namun seiring perjalanan waktu dengan belajar yang sungguh-sungguh akan boleh meningkatkan kualiti diri.

    Dan kita mesti belajar untuk memahami kekurangan dan belajar untuk saling melengkapi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih atas ulasan di atas.

      Saya adalah lelaki yang memenuhi semua ciri-ciri lelaki soleh di atas inslaallah...

      namun, tetap isteri saya menuduh yang saya ini curang, gila perempuan lain, nak kawin satu lagi, pura-pura tunjuk soleh depan mertua atau depan istewri tetapi di belakang mata galak tengok pompuan seksi dll

      Sabar je lah....sebab isteri saya tak penah tinggal solat

      Padam
  33. Berikann pendapat tanpa emosi dan jgn mengubah hukum..jgn kira lelaki atau perempuan..ada salah lelaki dan ada salah wanita.ada lelaki jadi mangsa wanita dan ada wanita menjadi mangsa lelaki..ada lelaki curang dan ada wanita curang..

    BalasPadam
  34. assalamualaikum wbt....pnh dgr ustaz ckp psl bnda ni...lau isteri x taat diktakan derhaka..lau suami jahat x dipnggl derhaka..isteri taat bersyarat mngikut hukum yg tlh dtetapkn...jika ada mslh...n tlh berusaha utk mnyelamatkan tp msih gagal...boleh mnta cerai sbg jln akhirnya..bg suami..walaupn tiada istilah derhaka..jika suami jhat pd isterinya..e2 urusan dia dgn allah swt..ttap ada hukumnya..

    BalasPadam
  35. Cetek ilmu iman nipis
    Alahai suami apa yg kau tau setelah di iktiraf dh jadi suami kpd isteri?angguk2 geleng2 itu sbnrnya yg kau tau..?suami kau pegang satu jer kalau x tau pegang semua-terima teguran

    BalasPadam
  36. Cetek ilmu iman nipis
    Alahai suami apa yg kau tau setelah di iktiraf dh jadi suami kpd isteri?angguk2 geleng2 itu sbnrnya yg kau tau..?suami kau pegang satu jer kalau x tau pegang semua-terima teguran

    BalasPadam
  37. Sabarjelah...jgn disimpan kemarahan

    Dan duka dlm diri... Ikut lumrah tanah..sejuk & tenang2aje...
    Latahzan innallahamaqna..
    Keep cool ....buang yg keruh.. buang yg busuk..senyum
    Dan tidur dgn cukup

    BalasPadam
  38. Salam sekadar ingin berkongsi dan bertanya...
    Ada seorg kawan dimana beliau kini dlm mslh rumahtangga..
    Punca nya apabila suami( kwn sy) mngalami kejatuhan kewangan yg teruk..si isteri pula mula berubah sedikit demi sedikit mnjdi kurg ajar dan dingin( diranjang sekalipun)..... dan sehinggakan mreka mnfailkan utk bercerai.. tetapi masih dlm tangguhan tarikh... ketika ini si suami tiada kerja dan pebdapatann. Tetapi si isteri terus mndesak ubtuk diberi nafkah... dirinya dan anak2... memalukan suaminya...di laman sosial... sdgkn dia masih isteri kpd kwn sy.... apakah status dia? Siapa berslh dan adakah tuntutan nafkah tu sggt mendesak walaupun tgh mngalami kegawatan pndapatan.. mohon jawab

    BalasPadam
  39. Antara faktor besar kerosakkan rumah tangga kini adalah disebabkan kurangnya ilmu agama sama ada pihak isteri mahupun suami( lebih² lagi). Syaikh rohimuddin prnah sebut, " Kalau rumahtangga dibina atas dasar taqwa, insyaAllah kukuh dan sejahtera" . Ayuh, :)

    BalasPadam
  40. Salam..salahkan minta cerai jika suami nk berpoligami kerana si suami sebenarnya x mampu..dr segi kewangan,masa dan nafkah batin?si isteri sudah berusaha perthnkn rmhtgga..si isteri jg yg byk menjlnkn tgjwb kluarga..si suami jg tdk pernh bimbing atau didik isteri..bg isteri,dia taknak menambah dosa krn x ikhlas dan xmau bersangka buruk dgn suami..maka si isteri ingin beepisah?ada sesiapa bleh bg komen?

    BalasPadam
  41. Assalamuaalaikum. apakah hukum isteri yg lari dr rumah (pulang ke rumah ibu ayahnya) kerana tidak tahan dizalimi suaminya. Contoh hal yg dimaksudkan menzalimi adalah suami memaksa isteri mengambil dadah sebelum melakukan hubungan. Tetapi ada lg beberapa hal yg kiranya dikategorikan sebagai menzalimi yg dilakukan oleh suami kepada isteri. Waris isteri sudah jugak memaklumkan pada suami tentang sebab mengapa isteri lari dr rumah. Isteri juga sudah ke mahkamah untuk menuntut cerai kerana suami tidak mahu menceraikan secara baik. Harap dapat membantu. Terima kasih.

    BalasPadam
  42. Salam.. sy cuma sekadar nak bertanya.. sy 4thn drikan rumah tangga..x mempunyai cahaya mata.. laki sy xada pukul sy cuma dia banyak abaikan sy dari segi tanggunjawab dia sbg suami.. dari tahun pertama kawin ada bermesej2 dgn prmpuan lain kat bini sendri sehari sepatah mesej tanya makan ke, dah balik keje ke xada..tp org prmpuan lain boleh mesej.. kluar malam2 balik lewat malam biarkan sy kesoragan..hungan kelamin makin digin.tanggunjawab dia dgn pakai baju sy xada lansung selama 4th..cuma duit tiap2 bulan dia bagi rm150.. tp bila sy gaji sy bagi kat dia plk duit utk blnja dia.setiap kali nak beli barang2 asas rumah selalu ungkapkan hujung hari menyusahkan dia... hidup sy mcm xada suami.. diarkan sy uruskan hal sy sndri.. berkali berlaku pergaduhan rumahtangga sy masih lagi maafkan dia dan trma dia seadanya..dia pun berkali2 brjanji untuk berubah tapi sama shaja..tapi sekarang sy dalam dilema sbb hati sy dah xboleh nak trma dia lagi..sehinggakan dia nak sentuh sy pun sy xnk bagi.. skrg sy kluar dari rumah..sy dah xboleh nak trm dia lagi dan sy pun xnk korbankan hidup sy dgn dia utk hbiskan masa sy makan masa brpuluh tahun..sy nak kan kehidupan y aman..selama 4tahn dia xpernah pun imankan sy solat.solat dia pun kelaut nak imankan sy macam mana..skrg sy baru nak buat permohanan cerai..suami sy smpai sekrang pujuk sy untuk balik rumah dan brjanji akan berubah dan xabaikan sy lagi..brkali dah dia brjanji dan sy bagi peluang kat dia...tapi sekarang hati sy dah xboleh trma..nusuz ke sy klaur dari rumah tu. Atas sbb apa y dia buat pada sy.. suami sy ckap masalah kita kecik je ramai lagi y lebih truk dan besar maslah..

    BalasPadam
  43. Salam.. sy cuma sekadar nak bertanya.. sy 4thn drikan rumah tangga..x mempunyai cahaya mata.. laki sy xada pukul sy cuma dia banyak abaikan sy dari segi tanggunjawab dia sbg suami.. dari tahun pertama kawin ada bermesej2 dgn prmpuan lain kat bini sendri sehari sepatah mesej tanya makan ke, dah balik keje ke xada..tp org prmpuan lain boleh mesej.. kluar malam2 balik lewat malam biarkan sy kesoragan..hungan kelamin makin digin.tanggunjawab dia dgn pakai baju sy xada lansung selama 4th..cuma duit tiap2 bulan dia bagi rm150.. tp bila sy gaji sy bagi kat dia plk duit utk blnja dia.setiap kali nak beli barang2 asas rumah selalu ungkapkan hujung hari menyusahkan dia... hidup sy mcm xada suami.. diarkan sy uruskan hal sy sndri.. berkali berlaku pergaduhan rumahtangga sy masih lagi maafkan dia dan trma dia seadanya..dia pun berkali2 brjanji untuk berubah tapi sama shaja..tapi sekarang sy dalam dilema sbb hati sy dah xboleh nak trma dia lagi..sehinggakan dia nak sentuh sy pun sy xnk bagi.. skrg sy kluar dari rumah..sy dah xboleh nak trm dia lagi dan sy pun xnk korbankan hidup sy dgn dia utk hbiskan masa sy makan masa brpuluh tahun..sy nak kan kehidupan y aman..selama 4tahn dia xpernah pun imankan sy solat.solat dia pun kelaut nak imankan sy macam mana..skrg sy baru nak buat permohanan cerai..suami sy smpai sekrang pujuk sy untuk balik rumah dan brjanji akan berubah dan xabaikan sy lagi..brkali dah dia brjanji dan sy bagi peluang kat dia...tapi sekarang hati sy dah xboleh trma..nusuz ke sy klaur dari rumah tu. Atas sbb apa y dia buat pada sy.. suami sy ckap masalah kita kecik je ramai lagi y lebih truk dan besar maslah..

    BalasPadam
  44. Manusia x lari masalah. Bertabah lah wahai insan. Semoga dipeemudahkan segalanya. Amin

    BalasPadam
  45. Manusia x lari dari masalah. Bertabah lah wahai insan. Semoga dipeemudahkan segalanya. Amin

    BalasPadam
  46. Assalamualaikum...,saya seorang isteri... adakah berdosa saya ingin belajar agama. Saya dah nak belajar tapi dihalang disuruhnya belajar dengan guru yg lain. Sehingga hari ni masih tiada guru yg suami cari untuk saya belajar. Ada sedikit perubahan pada dia mendekatkan diri dengan agama lepas peristiwa saya tuntut nk belajar. Saya minta dia cari guru untuk ajar agama dan mengaji tapi sampai sekarang tiada. Yg ada cuma buku2 yg dibaca. Sekadar baca boleh lah.berguru dgn buku bkn guru sebenar.. tapi untuk fahaminya perlukan guru sebenar.


    Salah ke tindakan saya andai keluar mencari ilmu agama dan ada gurunya yg sudi mngajar. Yg saya cari dia x berkenan. Tunggu dia sampai sekarang x ada juga. Dalam dilema..

    BalasPadam
  47. Bukan maksud nak derhaka. Panggilan dari dlm untuk saya mencari semula diri dan bejar semula fardhu ain semakin membuak buak.... saya nak belajar supaya ada keyakinan dan lebih bersedia untuk berhadapan dengan Allah saat kematian nanti...,disamping itu dapat lah saya ajarkan anak2 tentang agama yg sebenar... bukan yg kebanykkannya info dah diputar belit.

    Bila dah terbuka mata hati dan terpanggil untuk mendekatkan,diri dengan agama bagaimana...... boleh kah saya teruskan belajar walaupun dilarang atau pun keaadaan tetap sama dan patuh pada suami... n makin hari buatkan jiwa saya tersiksa antara larangan suami atau belajar agama.

    Siapa boleh bantu.

    Dalam dilema....

    BalasPadam
  48. assalamualaikum....
    sedih, terharu, pilu bila dengar masalah- masalah yang dihadapi oleh semua yang ada kat dalam ni...apa-apa pun saya percaya dgn dekatkan diri kita pada Allah, solat jgn tinggal Insyaallah Allah akan tunjuk jalan..sentiasa berdoa dan mohon keampunan atas segala dosa kita..percayalah Allah tak pernah jadikan umatnya seburuk-buruk manusia..kecuali kita yang burukkan diri kita..ada hikmahnya..INSYAALLAH..sabarlah kaum hawa..

    BalasPadam
  49. Aslkm kpd semua yg mmbri pndpt..hm..sy seorg llki.btul kta2 org prmpuan yg mmbri pndpt..sbnrnya sy sdr diuji oleh Allah.yg mn ada org ktiga.sy mrh.mula mrsa isteri sy curang dn x taat.tp bila dpkir kn kmbli.stiap pkra yg blku dlm rumh tgga psti ada punca nya.sy biarkn isteri sy prgi krumh adik nya wlupn tnpa izin sy.dlm msa tiga hr ni sya byk brpkir.shgga sy tertanya pd dr sdr.knp dn mngapa ini trjd???wahai kaum adam ingat lh.isteri itu anugerah ilahi bkn hak suami.bgtu jg sbliknya...mmg btl suami ketua rmhtgga.sy tya pd dr sdr.sy layak ke?hndk mggelar dr sbgai ktua.kaum adam prlu ada kriteria nya.sy tgl2 solat.nafkah yg lain sy jga.gji x bsar 1150% sbln.mkn pkai mnum dn tpt tgl.ada stu nfkah sy x mmpu hndk beri.hm...bkn batin ea...itu sy kuat..isteri je xnk.sllu tolak..kecik hti kdg2...x lh stiap hr..selang 4 hr mcm tu...apa yg sy nk ckp dsni.usah lh salah kn psngn kita klu kita x mmpu..stiap pkra ada hikmah nya.yg pntg suami isteri cba brtolak ansur dn mngku silap sdri.alhamdulillah.isteri sy kmbli pd sy.sbb org ktiga hnya di fb shj.sy aggp ini ujian untuk rmh tga sy..krn.sy x brcinta dgn isteri sy spt sblm brkhwin.sy jrg luang kn msa krn sbok bkrja.x ssh kn mngku ksilapan sdr.bila kita sedar wahai kaum adam.dn thu mghrgai isteri srta pndai ambil htnya spt kta mula2 nk tekel dia.insyaallah smuanya slmt.maaf andai kta trslap kta.yg bruk dr sy.yg smourna dr yg maha esa.amin....aslkm.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Membaca respon tuan saya seakan mahu menangis dan berfikir andainya suami saya blh berfikir begini.

      Saya wanita simple, sy cuma harapkan suami jaga solat dan nafkah wajib sahaja, yg mn gagal disempurnakannya sejak awal perkahwinan. Kini perkahwinan kami dh 11 tahun. Anak sdh 4 nk msk 5. Mulut sy menegurnya agar solat bak kata org berbuih dh. Anak2 liat solat, manakan tidak azan berkumandang dia asyik dengan video di smartphone seolah2 azan tiada makna bgnya. kadang2 seharian dia tidak solat. sy msh igt semasa awal perkahwinan dia merengus mrh kerana sy paksa dia solat subuh. Di rmh ibunya dia blh bgn awal utk solat ttpi di rumah sdr keras mcm batu seolah2 hipokrit.

      Nafkah wajib ikut suka dia, hari raya kebanyakannya sy keluarkan duit sdr utk beli bj anak2 dan saya. Pakaian dlm belilah sdr. sy tau sy wanita bekerja tetapi hilangkah tangggjwb seorang suami memberi nafkah kepd isterinya?

      baru2 ini dia menegking sy kerana penat sdgkn sy hanya bertanya mengapa dibiarkan bayi kami berlumuran makanan dan makanan bertaburan di lantai sdgkn dia asyik dgn smartphonenya?

      sejak itu kami tidak lagi berckp. Tetapi sy lega bila tidak berckp dgnnya kerana dia akan tau bila perlu solat dan tau pula menunaikan tangungjwb lainnya. sy x perlu igtkan dia lg.

      Hati saya telah sebal kerana sy rs sedih sepnjg perkahwinan dia tidak cuba mengubah dirinya malah pernah pula cuba berlaku curang yg dia nafikan. klu isu dalam kain dan kata2 intim yg diucapkan bukankah itu mukadimah curang?

      Sy tidak tau sejauh mn kami akan begini. Apa2 kami ingin bagtua kami sekdr wasap shj sekiranya sgt pntg. Kami tidakbertegur sapa malah tidak tidur sebilik lg. Dia lg selesa tidur seorang melayari video2 porno di internet. Anak2nya juga sudah pndi melayari laman2 sebegitu...

      Sy sedih kerana apa akn jd dgn rumahtangga sy malangnya bukan sekali sy menegurnya lembut dan keras tetapi dia hanya berubah sekejap dan kembali ke perangai asalnya.

      gajinya banyak tetapi sentiasa tidak cukup. Malah dia prnah berkata rezekinya x berkat kerana x solat...

      Apa pandangan kaum lelaki dalam situasi saya?

      Padam
  50. Kalau dh mentaatinya..tetapi tidak disyukurinya...tetap dituduh isteri derhaka..sehingga kereta rosak pun sbb kafarah dosa xtaati suami...inilah suami kurang mengenal Allah..doakn semoga Allah berikan hidayah kpdnya..

    BalasPadam
  51. Kalau dh mentaatinya..tetapi tidak disyukurinya...tetap dituduh isteri derhaka..sehingga kereta rosak pun sbb kafarah dosa xtaati suami...inilah suami kurang mengenal Allah..doakn semoga Allah berikan hidayah kpdnya..

    BalasPadam
  52. Alhamdulillah.. Kekalkan iman itu. Suami adalah satu ujian bagi isteri masuk ke dalam syurga. Kamu nampak keindahan syurga sebab tu kamu tak heran kesakitan dunia. Jelas kamu orang yg sabar dan berserah diri pada Allah swt dgn Kalimah Syahadat. Subhanallah.

    BalasPadam
  53. Niat suami yg menggunakan hukum nusyuz bg menyelamatkan diri bukan niat utk melindungi isteri dari dilaknat malaikat itu yg jadi masalah pada zaman sekarang. Utamakan dulu isteri yg pertama supaya sidia dekat dgn Allah swt. Yakinkan isteri syurga dan ganjaran Allah swt itu lebih indah berbanding mimpi indah kebahagiaan duniawi. Puan2 yg saya kasihi sekalian saya berpendapat dekatkan dirimu dengan berserah diri pada Allah sepertimana umat dizaman Nabi memeluk Islam setelah melalui jalan yg sgt sengsara berbanding apa yg kita hadapi sekarang ni. Apa yg menguatkan mereka kalau bukan ucapan kalimah syahadah dan pengalaman yg mereka lalui. Begitu juga pengalaman Puan2 manfaatlah sebaik mungkin.. InshaAllah Puan2 lebih tenang.. Aamin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya setuju dengan pendapat tuan. Carilah keredhoan Allah SWT sebelum terlambat. Ingatlah Janji Allah Itu Benar. Semoga anda semua diberkati dan diberi petunjuk hidayah dengan sebenar-benarnya dari yang Maha Esa. Amin

      Padam
  54. Tak beri nafkah, tak nak bercakap dengan isteri, pukul isteri, tak nak balik rumah isteri tua bila dah dapat isteri muda dan sebagainya...itu perbuatan derhaka dari pihak suami terhadap isteri. (JAHAT BETUL ARTIKEL NI.. SUAMI DERHAKA PADA ISTERI? PADAN LA GAMBAR EMPUNYA TULISAN TIADA NUR DIWAJAHNYA)

    BalasPadam
  55. Nusyuzkah saya sebagai isteri bila sy halau suami yang tidak mahu bekerja. Dia xpernah tunaikan nafkah sepanjang tempoh perkahwinan. Saya sediakan rumah utk kami berteduh. Makan pakai sy yg sediakan. Selain itu, dia kerap minum air ketum dan sy syak ambil dadah. Berulang kali sy beri peluang. Tapi suami tetap tidak berubah. Bantulah sy

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku memang bengang dgn isteri aku29 Mac 2017 pada 6:02 PG

      Nak aku ckp dol ke kau ni... mcm mana busiknya husband kau... kau tak boleh buat mcm tu... syurga kau dibaeah tapak kaki dia... yg berhajat untyk masuk syurga sebenarnya ialah isteri... kalau dah ada problem pergi la cari jalan yg betul.. bukan halau... kau ingat kau tu sapa.

      Padam
  56. Ain,xpsti..tp boleh rujuk dgn mana2 org ygtinggi ilmu agama...atau pun rujuk pd pejabat agama...dapatkn bntuan dr saluran yg betul...
    Xboleh salahkn perempuan n xboleh salahkn lelaki...muhasabah diri dulu...kdg2 yg bercakap xsedar sebagaimana dirinye sebelum ni...keluarganya....
    Benarkah lelaki jahat pasangannya perempuan jahat n lelaki baik pasangannya perempuan baik....kite yg pilih....keadaan rumah tangga kita yg bentuk...
    Maaf pada yg terasa n maaf klau silap bicara...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalam tanpa nama..bnyak bnda yg sy stuju dgn kak..kisah kak hampir 50% mcm sy hadapi skg ni..sy berusia 21thn dan suami 49thn..suami mmg baik x prnah pukul sy dgn kesakitan..tp bila bergaduh selalu keluarkn perkataan yg xmasuk akal smpai sy tawar hati dgn dia..suami slalu abai nafkah zahir pd sy..duit untuk sy berbelanja 5/6 bulan skali baru bg kdang rm50 kdang rm100 mula2 sy ingat duit yg dia bg untuk sy simpan di bank rupanya slagi sy x gunakan duit tu untuk sy beli brg keperluan apa2 smpai hbis slagi tu dia x akan bg duit kt sy..sy pun ikut ckp dia..tp sy rasa terkilan sy x dpt layanan mcm isteri yg lain..sy malu dgn keluarga dan kwn2 yg dtg ke rumah tgok rmh sy mcm org bujang x mcm rmh berkeluarga bkn sbb dr segi rupa dinding yg teruk..tp dr segi brg keperluan dapur..kuali yg ada cuma 1 je di gunakn..yg tu la nk masak kuah yg tu la nk mengoreng..termasuk la brg2 yg lain..dan jauh skali sy nk dpt hias diri sy..bila pergi pasar nk beli lauk dia bg rm50 untuk stok 2minggu.jauh skali sy nk dpt berhias untuk diri sy..bila sy sebut pasal nafkah..dia slalu mrh kn sy dan kluar kn isu agama..smpai satu masa ada kwn suruh sy mengasuh bayi yg umur 2bulan..walaupun sy x pernah lahirkn ank..tp sy cuba jaga bayi tu dgn bantuan kwn2..bila sy dpt duit mengasuh suami suruh sy bayar itu beli itu ini..sy mengasuh dpt 300 lbih je sbulan..buat plak suami x keje..lg susah sy nk tanggung..sblum ni gaji dia mencecah sratus sehari..gaji sy hnya 300lbih sbulan..sy yg beli tambah brg dapur beli bnda yg penting smpai ckup pekakas brg smua..sdangkn dia sblum ni ckp nk beli tp dh 3thn tggu dia beli smpai sy sndiri kumpul duit beli yg murah..dia x kerja smpai stahun..bila sy suruh dia cari kerja dia ckp x dk keja..bila bergaduh sy ungkit..dia kluar bab agama..smpai dia ckp sy ni istri x guna..menyesal ambil sy buat bini..sy ni jnis pendiam x bnyak ckp x bnyak bantah..sy ikutkn sj kehendak dia..tp hati sy ni tuhan sj yg tahu..baru2 ni sy disuruh mengasuh ank pak menakan..dihalang oleh suami..suami ckp drpada sy mengasuh yg x berapa duit ni baik sy pi keje..sy akui apa yg dia ckp tu sbagai cadangan yg bagus pd sy..tp sy pi keje x de kenderaan..jauh skali nk ada lesen..sy nk jd mcm wanita kt luar sana yg serba ada..klu sy pergi keje siapa nk tlg sy kemas rmh siapa nk tlg masak untuk suami..tambahan plak sy kawin selepas tamat skolah..x prnah keje..sy pulak x berapa pandai selok belok urusan kerja..tp sy mmg nak cuba nk juga ada duit dalam poket mcm wanita lain.tp fikir tentang mulut suami yg suka ckp bnda yg menyakitkn hati dan bab agama..sy jd buntu smpai x tahu nk buat apa..perlu ke sy teruskn keadaan sy mcm skg ni.. Sy x nk jd isteri derhaka..:(

      Padam
    2. hai dik. aku ada isteri suatu masa selama 5 rahun, 4 ribu sebulan aku bagi duk oi... tak bersyukur langsung.. bula aku dah susab... kena pijak kepala aku ni dik oi.

      Padam
  57. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  58. aku tak dapat isteri yg baik

    BalasPadam
  59. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Astaghfirullahhalazim..nauzubillahiminzalikjauh kau dari kami, setan gundul.

      Padam
  60. Astaghfirullahailadzim..
    Pelbagai komen yang tak melambangkan sesetgh anda Islam. Ada yg taksub, ada yg tak bersyukur, ada yg guna sihir, ada yg buka aib...dll.
    Saya sebagai mualaf terasa malu.
    Benarlah kata sesetgh org, dilahirkan muslim tidak semestinya Islam.

    BalasPadam
  61. Dari tadi..tak ada seorang pon bercakap berlandaskan quran atau sunnah..masing2 dah bercakap guna akal sendiri..kemahuan sendiri..ada yg sebut allah allah..tp mana ayat allah nya..? Dari awal..semua ideology sendiri..keputusan sendiri..allah hilang langsung dr pandangan..ada siap ckp..faham agama lah jgn main ckp lah nanti jd sesat lah..tp sebiji ayat dr allah pon tak ada siapa guna..dia salahkan dia..dia nak menang..dia tak nak kalah..dia meluahkan..campur aduk semua..allah mana..? Hilang..

    "Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Quran) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya."
    QS. An-Nisa 4:59

    JIKA KAMU BERLAINAN PENDAPAT TENTANG SESUATU MAKA KEMBALIKAN PADA ALLAH(quran) DAN ROSUL (sunnah)

    Semua kembali pd siapa..??? Otak akal fikiran sendiri..nafsu sendiri..hukum sendiri..


    "Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya."
    Al-Baqarah 2:269

    "Demi sesungguhnya, kisah Nabi-nabi itu mengandungi pelajaran yang mendatangkan iktibar bagi orang-orang yang mempunyai akal fikiran. (Kisah Nabi-nabi yang terkandung dalam Al-Quran) bukanlah ia cerita-cerita yang diada-adakan, tetapi ia mengesahkan apa yang tersebut di dalam Kitab-kitab agama yang terdahulu daripadanya, dan ia sebagai keterangan yang menjelaskan tiap-tiap sesuatu, serta menjadi hidayah petunjuk dan rahmat bagi kaum yang (mahu) beriman."
    (Yusuf 12:111)

    "(Al-Quran) ini disampaikan kepada manusia supaya mereka diberi ingat dan diberi nasihat dengannya; dan supaya mereka mengetahui (dengan hujjah-hujjah yang tersebut di dalamnya) bahawa sesungguhnya Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa; dan supaya orang-orang yang mempunyai fikiran, beringat dan insaf." (Ibrahim 14:52)

    Katakanlah: "Wahai Ahli Kitab! Janganlah kamu melampau dalam agama kamu secara yang tidak benar, dan janganlah kamu menurut hawa nafsu suatu kaum yang telah sesat sebelum ini dan telah menyesatkan banyak manusia, dan juga (sekarang) mereka telah tersesat (jauh) dari jalan yang betul" (Al-Maaidah 5:77)


    "Janganlah kamu gerakkan lidahmu untuk (membaca) Al-Qur'an karena hendak cepat-cepat (menguasai)nya"
    Al-Qiamah 75:16

    "Sesungguhnya atas tanggungan Kamilah mengumpulkannya (di dadamu) dan (membuatmu pandai) membacanya."
    Al-Qiamah 75:17


    "Apabila Kami telah selesai membacakannya maka ikutilah bacaannya itu."
    Al-Qiamah 75:18


    "Kemudian, sesungguhnya atas tanggungan Kamilah penjelasannya."
    Al-Qiamah 75:19











    BalasPadam
  62. Hello kawan-kawan nama saya Camila Rodela dan i am dari Michigan, Unied State.I am di sini untuk memberi keterangan daripada kerja-kerja yang baik DR.OGAGA ​​KUNTA suami life.My saya dan saya telah berkahwin selama 27 tahun dengan dua kanak-kanak.Hanya dua tahun lalu semua datang untuk end.I mahu suami saya kembali dan saya memohon kepadanya tetapi dia tidak pernah mendengar, jadi, saya terjumpa beberapa keterangan mengenai ini ejaan caster tertentu. Sesetengah orang memberi keterangan bahawa dia membawa kekasih Ex mereka kembali, ada memberi keterangan bahawa beliau mengembalikan rahim dan kanser penawar, dan penyakit lain, beberapa keterangan bahawa dia boleh membuang ejaan untuk menghentikan perceraian dan juga mengeja untuk mendapatkan pekerjaan yang baik dibayar sebagainya. Beliau adalah menakjubkan, saya juga terserempak dengan satu kesaksian Khususnya, ia adalah kira-kira seorang wanita bernama Vera, dia memberi keterangan tentang bagaimana dia dibawa balik kekasih Ex beliau, dan pada akhir keterangannya dia jatuh email.After beliau membaca semua ini, saya membuat keputusan untuk memberinya cuba. Saya menghubunginya melalui e-mel dan menjelaskan masalah saya untuk him.and beliau memberitahu saya apa yang saya perlu lakukan, saya melakukannya dan suami saya datang kembali kepada saya. Kami telah menyelesaikan isu-isu kami, dan kami lebih bahagia berbanding sebelum DR.OGAGA ​​KUNTA anda seorang lelaki berbakat dan saya tidak akan berhenti menerbitkan dia kerana dia adalah seorang lelaki yang baik. Jika anda mempunyai sebarang masalah dan anda sedang mencari caster ejaan sebenar dan tulen, Cuba dia bila-bila masa, dia adalah jawapan kepada masalah anda. Anda boleh menghubungi beliau melalui e-mel: ogagakunta@gmail.com dan mendapat masalah anda menyelesaikan seperti me.He boleh menyelesaikan masalah-masalah berikut dan banyak lagi.
    (1) JIKA ANDA MAHU ANDA EX-BACK
    (2) ANDA MAHU meyakinkan SUAMI MENGHENTIKAN CERAI THE
    (3) ANDA MAHU UNTUK DIGALAKKAN DALAM PEJABAT ANDA
    (4) ANDA MAHU LELAKI DAN WANITA UNTUK RUN MENCARI ANDA MENARIK
    (5) JIKA ANDA INGIN hamil KANAK-KANAK A
    (6) ANDA MAHU MENJADI KAYA
    (7) ANDA MAHU SUAMI ANDA UNTUK LOVE SAHAJA ANDA UNTUK SEUMUR HIDUP NYA
    (8) ANDA PERLU GOOD LUCK SPELL
    (9) ANDA PERLU SPELL LOTTERY
    (10) ANDA PERLU KERJA
     ogagakunta@gmail.com atau WhatsApp +2348069032895

    BalasPadam
  63. maaflah nak kata.... walaupaun semua kaum hawa mendabik dada katakan yg suami bnyak buat salah... tp rasulullah tetap menjelaskan yg ramai di neraka kuantitinya itu adalah wanita.. disini pun nmpak sesuka hati memperkatakan suami nusyuz... sedangkan ayat itu ditujukan pada wanita...

    BalasPadam
  64. Salahkah isteri kalau bekerja lebih masa tanpa kebenaran suami disebabkan suami beralasan tidak mampu memberi nafkah atau enggan memberi nafkah kpd isteri selepas sekian lama berkahwin...walhal si isteri tahu suaminy bergaji tinggi sdgkn utk mnolong femili dia atau membeli benda lain dia mampu

    BalasPadam
  65. Saya dh berkahwin 5 thn dgn suami..dr dia bkerja biasa sehingga dpt kerja stabil mgkin rezeki ank 1st kami..slps dpt 2nd baby hampir sthn sy mrasakn hidup sy mkin suntuk dgn byk komitmen yg perlu sy buat tiap bulan..baru2 ni kami bergaduh psl nafkah bulanan sy yg dy xpnh beri..sy mngungkit yg dy xpnh pon btnyakn atau mghulurkn wang kpd sy slama ini even sy hamil atau beranak..disebabkn hal demikian juga layanan sy kpd keluargany sgt hambar..bukan apa layanan sy kpd suami pun sy tak ikhlas sgt inikan sy nk mlyn keluargany..saya xpnh ambil kesah hal mereka kerana hati saya sgt sakit..saya tahu suami ank yg baik tapi dia bkn suami yg baik bg saya sbb dia rela mnyimpan duit dr memberi kpd saya..so adakah sy isteri yg nusyuz

    BalasPadam
  66. assalamualaikum...saya suami yg berusia 29tahun dan isteri 48tahun..isteri saya seorang janda anak3..anak tiri saya sulung lelaki 25tahun kdua lelaki 23tahun dan ketiga prempuan 20tahun..dan hasil perkahwinan kami dapat seorang anaklelaki lelaki berusia 6tahun..masalah sekarang isteri saya telah meninggalkan rumah tanpa izin saya ketika saya tiada dirumah,kami bertengkar melalui telefon pada pagi kejadian kerana isteri memaklumkan pergi rombongan bersama anak kecil kami..sedangkan tidak mendapat keizinan saya..dan dia melenting mempersoalkan hak saya dan siapa saya untuk mengawalnya..saya amat marah dan kami bertengkar,lalu saya mengambil keputusan pulang kerumah utk menyelesaikan masalah ini..malangnya dirumah tiada siapa dan menyagka istri pergi rombongan..dan setelah pelbagai usaha dan cara saya gagal hubungi termasuk panggilan,sms,wasap fbook dan sebagainya melalui dia ,anak2 tiri dan kluarganya.sehingga saya mmbuat aduan ke pjbat agama dan hibgga kem mahkamah syariah utk tuntutan isteri kembali taat..namun gagal krn dy berkeras mngatakan saya prnah mmukul,mngugut,xbg nafkah dan mcam2 lg..dan apa bila dia gagal taat majlis sulh putuskan utk bicara di dalah mahkamah..tiba2 sampai surat tuntutan fasakh..saya bingung dengan keadaan saya dan rumahtangga xterurus,xda sapa yg bleh bg pndapat atau nasihat krn sya xpnah cmpurkn org lain dlm msalah rumahtangga kami..dn bila sya cuba kpd spa2 yg knal rupanya isteri dh lebih awal menyebarkan segala aib saya pda smua org hingga sya mngalami tekanan yg sgt truk..sya sgt sygkn dia n anak sya..org snang kata pujuk fia,bincanglah atau cuba ckap elok2 dgn dy..msalahnya xda cara langsung utk berhubung..sya xtau smpi bila harus saya hadapi..cuma yg sya terfikir masa awal pkahwinan isteri memerlukan seseorang sbagai suami dn bapa kpda anak2nya..jd stelah mngoda sya dn plbagai usaha sya pon xnmpak apa2 yg salah dgn usia baru 22tahun dn korbankan zman bujang sya bersusah payah susah senang dan bersama2 dalam apa jua rintangan membesarkn anak2 kami..hingga mereka berjaya.n ada yg keja bank..sya xpnah langsung curang wlau sesaat tp prnah trlibat dgn dadah dn isteri xpnah ada msalah dn itu..2kali sya ke penjara dan stiap bulan dia dtg mlawat,jmput sya balik dn xpnah persoalkan atau isu sehingga tahap nak bercerai atau msalah ni besar..dn sya ksalkan xda lagsung ruang utk berbincang..skrg bila ank kdua dpt kja bank dn pndapatan bsar isteri lari bwa ank kcil sya dgn pkaian sikit dn dokumen2 penting shaja duduk rumah anak no2 itu..sya dpat tau pon dri majlis sulh haritu..mcm mana lah agaknya nasib kami.sya ttap ampunkan dia dan mnta dia balik brsama saya atau berbincang...xda langsung peluang dan rasa ksihan slama 7tahun sya bsama mreka...

    BalasPadam
  67. Isteri salahkan suami. Suami salahkan isteri. Macam mna rumahtangga nk aman dan ikhlas kalau asyik nak dicari salah pasangan? Si suami, asyik nk cari salah isteri, tapi bila malam...pandai pulak nak dipujuk rayu si isteri tu kan?.. bila dah dapat esok lusa dicari lagi salah...sampai bila kesudahannya???..ini jer tips nyer (drp yg dh berpengalaman berkahwin lebih dari sepuluh thn)...anggap saja suami isteri tu sbg SATU. pernah dengar dua jiwa satu hati. nmpk fizikalnya saja dua tp jadikannya sbg SATU. darah suami sebenarnya dh mengalir dlm tubuh isteri...ada faham ka?.. kalu tk faham x yah kawin la...so kt sini saya nk ckp, bila dh jadi SEORANG ni, bila cubit paha kiri, paha knn terasa sakitnya...bila cubit isteri, suami sakitnya...barulah ikhlas...suami pn satu, jgn dk megah sgt la dgn 'isteri perlu taat dgn suami' tu, anda tahu tak kalau suami tak adil terhadap isteri yg x redho dperlakukan sebegitu rupa, jawablah lah nnti dgn Allah wahai para suami yg dh abaikn amanah Allah ini...isteri buat perangai sbb merajuk, pandailah pujuk, isteri suka..suami pn 'senang hati' kan...tiada siapa yg rugi...semoga berbahagia..amin...

    BalasPadam
  68. Apa pun isteri wajib taat pada suami meskipun akhlak suami itu buruk,seorang penjenayah,org jahat....tak wajib iku bila suami melanggar hukum syarak.

    BalasPadam
  69. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  70. Terlalu banyak suami menindas isteri..begitu juga saya.pelbagai cerita yang sama yang pernah saya lalui juga..tapi demi anak anak saya tetap bertahan menjaga rumahtangga dan suami.walaupun apa pun suami lakukan penderaan emosi terutamanya.tiada nafkah batin selama hampir 9 tahun.suami main pompuan lain dibelakang saya.saya tetap bersabar demi anak anak..saya yakin Allah maha mengetahui.allah berikan ujian pasti ada hikmahnye.yang penting sabar.pada pendapat saya..memang suami kita pernah buat kita macam macam.tapi tak leh salah kan mereka 100% .kita pun ada salah juga.manusia mana ada yang sempurna..kita pernah bercinta dengan dia sewaktu dulu.cuba ambik kebaikan dia sewaktu dulu..kesalahan dia pada kita.kita kembalikan pada Allah..itu antara dia dengan allah..kita still jaga taat ngan dia..bila dia di rumah.dia hak kita.tapi bila dia diluar.kita kembalikan pada allah.biar allah yang jaga..cakap memang senang.nak lalui tu yang payah..bukan senang..saya pun macam tu..perit.tapi yakin allah kan ada..ini salah satu ujian hidup yang allah yakin kita bole lalui dengan kesanggupan kita...beesabarlah..jangan putus harapan pastu satuhari nanti ada sinar di penghujung jalan.

    BalasPadam
  71. hi, tak pernah wujud dalam al-quran dan hadis tentang '' suami nusyuz '', malah ijtihad dari para sahabat dan ulamak2 yang muktabar pun tak pernah gunakan istilah '' suami nusyuz '' maaf ya, tolong selidik dulu dan susun ayat cantik2 ..

    BalasPadam
  72. Salam saya nak tanya, bini saya taknak balik malaysia, hampir 4 bulan, puas sudah saya pujuk, alasan dia nak tolong bapak dia cari dia duit, ye saya tahu dia nak tolong bapak dia, tapi boleh je cri duit di malaysia. Tanggungjawab sebagai isteri, dia lupakan. Sebab dia lebih tenang duduk diluar malaysia. Dia duduk sana pun jarang contact saya, susah nak call, takda masa dgn saya, sering kata dia taknak fikir pasal masalah di malaysia, dia bosan dgn mulut orang, tak suka orang tanya pasal anak, sebab kami belum dikurniakan anak. dia jugak tak selesa duduk rumah mak saya, kami baru je berkahwin hampir 2 tahun, ekonomi pun belum kukuh. Saya buntu, taktahu apa nak buat. Saya seolah2 dah tiada kuasa, setiap kali gaduh, dia sering ugut saya minta cerai, sebab saya overthinking. Bukan saya tak overthinking, dia duduk satu rumah, dgn orang bukan muhrim, walaupun dah mcm family, saya sebagai suami, mestilah fikir lain. Saya sedih, hampir setiap hari fikirkan benda ni, alasan dia saya takda masa dgn dia dulu, setahu saya, saya hanya takda masa bila saya kerja, masa saya free dia tak pernah pulak fikir. saya kerja kadang2 busy, selalu jugak saya spent time dgn dia, cuma dia tak nampak. sambut birthday, keluar makan, bila saya ada duit lebih. dia kata hati dia dah kosong, dia rasa nak hidup sendiri. kadang kami baik semula, tapi dia layan saya bukan macam suami. susah nak whatsapp, susah nak call, susah nk video call. saya pelik, dia tak rasa rindu ke. dia kata dia rindu, tapi layanan dia tu, buat saya tersiksa. saya sayang kat isteri saya. tapi dia mmg selalu badmood dan senang marah serta keras kepala. cantik mmg cantik. ntah la saya saja nak share cerita ni, nak tanya pendapat. Haruskah saya lepaskan dia, dan harungi hidup yang pasrah sebab cerai. Adakah patut dia buat saya macam ni? Sebelum keluar negara pun dia ugut saya, kalau tak pergi, tetap saya akan pergi. saya sebagai suami tak smpai hati, saya ikhlas kan hati, tapi end up dia dah selesa duduk sana duit banyak, tak jaga aurat. dia sanggup tak dengar cakap saya lagi. saya suami sabar dan makan hati, menangis tak berlagu.

    BalasPadam
  73. Saya melihat suami yang ramai biadap kasar terhadap wanita. Ramai menganggap isteri bukan manusia merdeka . wsalam...
    Maaf byk2...sy hanya di arah memangku tugas shj... hrp faham dgn situasi yg terpaksa sy pikul dlm keterpaksaan...
    spt yg tlh sy maklumkan kpd cg shidah...mohon rujuk kpd pn timb
    tkasih byk2.Kehidupan mereka sangat tersiksa. Bila bersuami hak bersuara hak bebas bergerak hak berdebat hilang. Ada suami yang sanggup menyekat perhubungan istrri dengan keluarga sendiri.wahai kaum isteri perjuangkan hak itu atas sifat seorang insan yang bebas dan merdeka. Suami tiada hak membatalkan hak kita.Mereka terpedaya dengan ajaran tak bertamaddun yang disampaikan oleh sesetengah ilmuan agama yang condong kepada nilai hamba abdi.Berbangga dengan menghukum .

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya pernah ditengking depan mak mertua. Malu tak terkata

      Padam
  74. setiap manusia akan diberikan hidayah dari allah swt...setiap manusia akan ada rasa ingin berubah dalam diri...tapi nak tunggu sampai bila? sampai nak nazak baru nak berubah?sy akui ego seorang lelaki memang tinggi berbanding dengan ego seorang perempuan...perempuan ego boleh ketepi tapi lelaki ego yg pastinya suatu saat akan terjadinya "khawin dua" dan disitu apa yg kan suami cakap? segalanya masalah si isteri kan? fikir dlu dgn akal ye baru bertindak emosional wahai kaum hawa...jadi memang patut sorang isteri itu taat pada suami nya...sejahat mana pin suami kita senakal mna pun suami kita dia tetap suami kita...kalau suami ego isteri pn ego jawapannya pegila mahkamah syariah jumpa pakar kaunselor...tak tahan dengan ujian allah...silakan cerai...cerai? senang cakap kan...haaa..itulah dia kesimpulan dalam satu kisah
    admin pun baru je kawen blm tau lagi selepas ni apa akan berlaku....admin berserah segalanya dengan allah swt...allah tak perlukan kita tapi kita yg perlukan allah...allah tak cari kita tapi kita la yg patut cari allah...allah cuma boleh tunaikan permintaan kita...

    BalasPadam
  75. Suami saya Johnson membuang saya untuk wanita lain untuk pes 3 tahun ,. Rakan saya Jennifer Oscar memperkenalkan saya kepada seorang pelukis Voodoo Love Spell yang dipanggil Oduduwa,
    Pada mulanya saya tidak pernah percaya DR Oduduwa akan dapat membantu saya memenangi kembali HUSBAND EX saya dari wanita lain ini, ini adalah kali pertama saya melibatkan dalam Love Eja, kerana cinta yang saya ada untuk suami saya, saya masih sayang dia dan saya ingin suami saya pulang ke rumah, saya berikan percubaan, saya dengan teliti mengikuti dan mematuhi semua arahan DR ODUDUWA. saya mengejutkan bahawa selepas 3 Hari menghantar cinta-mantra dan bekerja Incantations dengan gambar suami saya dan nama-nama yang diberikan kepada DR ODUDUWA, Makan tengah hari ejaan cinta ke udara bagi pihak saya pada 12: 00.Ozlock tengah malam. Keesokan harinya saya berjumpa dengan panggilan yang tidak dijawab di telefon saya, beberapa munites kemudian saya EX HUSBAND memanggil saya di telefon meminta saya untuk memaafkan dan melupakan semua yang dia telah melakukan salah untuk menyakiti saya, Suami saya bercakap dengan saya dengan baik dan dia menyesal. sekarang diri saya dan suami saya kembali bersama-sama dan kami sangat gembira dengan kehidupan baru kami sebagai keluarga ... terima kasih kepada DR ODUDUWA untuk kerja yang hebat yang telah dilakukannya untuk saya .. saya berjanji kepada Oduduwa untuk membagikan kerja baiknya Kesaksian kepada dunia selepas ia berfungsi dan benar-benar karya Love-Eja untuk kebaikan saya.
    Apabila anda memerlukan bantuan sedemikian dan anda mempunyai sesiapa sahaja yang anda kenali atau saudara-mara yang ada di sana yang mengalami sebarang krisis hubungan hari ini, sila memaklumkan kepada mereka untuk menghubungi ODUDUWA melalui e-mel: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com
    Cara Bawa Balik cinta anda, jika anda mempunyai kes seperti berikut ...
    SPELLS PERKAHWINAN, PELAJAR SPELLS, SPELLS KASUS MAHKAMAH, LOVE SPELLS
    Adakah kekasihmu mengambil masa yang lama untuk memutuskan?
    Adakah kekasih anda menipu anda?
    Adakah kekasih anda masih bercakap dengan bekas?
    Adakah kekasih anda mempunyai pengaruh buruk?
    Adakah saudara-saudara kekasih anda berubah fikirannya?
    Adakah kekasih anda menghindari anda apabila anda memerlukannya?
    Eja Menang Lotto
    Eja untuk memenangi Kupon
    Eja Berhenti Perceraian.
    Eja mencari cinta sejati.
    ejaan untuk menyelamatkan perkahwinan anda daripada wanita lain.
    Makan siang untuk mendapatkan Rick, kemasyhuran dan kekayaan.
    Ejaan ritual
    Jatuh balas dendam untuk mengembalikan wang anda yang hilang dari penghutang.
    Eja untuk mendapatkan pekerjaan yang baik.
    Oduduwa E-mel: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com
    Tel: +13019658857

    BalasPadam
  76. Hari ini adalah hari yang paling menggembirakan dalam hidup saya. Oduduwa the Great-Love-Spell Caster Lunched a Love eja bagi pihak saya untuk memulihkan bekas suami saya dengan mantra sihir dan cinta-encharntment mantra, ia berfungsi untuk saya seperti sihir dan saya bersyukur dan bersyukur.
    Kuasa Oduduwa adalah berkesan di seluruh dunia, tidak kira negara anda, mantra Oduduwa dapat menyelesaikan setiap masalah hanya semua yang dia perlukan adalah gambar foto anda dan nama keluarga anda dan nama pertama. dia berbakat dan berkuasa berbakat dengan kuasa menjadi alam fizikal. anda boleh menghubunginya hari ini untuk menyelesaikan sebarang cabaran yang anda hadapi hari ini. di sini adalah kenalan e-mel kepada Oduduwa dr.oduduwaspellcaster@gmail.com
    Inilah beberapa kes yang dapat dia selesaikan
    * Mantra sihir cinta untuk mencari cinta sejati.
    * Magic Spell Love untuk berkahwin pada waktu dan gembira.,
    * Jampi Cinta, Kekasih Win-Back Ex.
    * Kejayaan sihir kejayaan & promosi.
    * daya tarikan bertuah - STAR PERNIAGAAN. Pertumbuhan dalam kewangan Syarikat.
    * wad - PROTECTIVE HOOK. Lindungi diri anda daripada Penculikan dan Assasins.
    * Resolusi laknat, Kebebasan dari Generational Caurses.
    * Pembersihan rohani. Kebebasan dari Nightmare. Kebebasan dari 'mimpi buruk'
    * Keajaiban kesuburan - Mengandung dan melahirkan anak anda sendiri.
    Tel: +13019658857

    BalasPadam
  77. Saya telah bergelar isteri kurang 2 tahun, saya juga keliru apabila saya sering bergaduh dengan suami atas sebab saya menuntut hak saya sebagai isteri iaitu nafkah. Saya tahu dosa saya derhaka pada suami apabila saya meninggikan suara. Tetapi saya sedih, suami sentiase ckp syurga saya pada dia. Hingga saya rasa untuk kembali kepada syurga saya yg dahulu iaitu ibu n bapa saya. Macam2 saya lalui sepanjang perkahwinan ni, ibarat hubungan menepah tiket ke neraka untuk saya. Sentiasa menguji kesabaran saya, nafkah tak pernah dapat, hari cuti suami luangkan masa bersama kawan2, hantar dan ambik saya dri tempat kerja tak boleh, gaji saya perlu dikongsi, tapi bile gaji suami, akan ckp 'jgn nk atur kn gaji aku'. Barang rmh, brg dapur saya beli gne duit gaji. Saya niat membantu suami, tapi lagi sedih saya yg pergi beli sendiri, suami saya tak peduli cara apa saya pergi, saya tidak berkereta. Saya betul2 rasa terabai, bila luahkan kat suami kesalahan tu patah balik pada saya. N last saya mendiamkan diri, sbb saya rase bile gaduh saya yg mengumpul dosa. Dan tak pernah meninggalkan kesan buat suami melainkan die beranggapan saya mencari kesalahan. Dan saya telah mula tidak menguruskan rumah seperti selalu. Adakah itu lebih menambah dosa2 saya?suami pn sudah mula mengasingkan tempat tidur dan saya mulai rase status saya sebagai isteri derhaka.
    Dalam keadaan saya ni, saya berdosa kerana cara menuntut hak itu dengan bergaduh dan mendiamkan diri. Jadi mana satu saya perlu lakukan? Meminta hingga bergaduh? Mendiamkan diri dan tetap derhaka?

    BalasPadam
  78. DR YAKAYA SPELL ADALAH SPELL TERBAIK SAHAJA SEPERTI UNTUK MENGGUNAKAN MEMBAWA KEMBALI KE ATAS KELUARNYA. KAMI TAHU ADA ADALAH SEMASA BERBAGAI BAHAWA KAMI TIDAK PERMINTAAN UNTUK MEREKA UNTUK MUNGKIN TETAPI TIDAK BOLEH MUNGKIN MUNGKIN MUNGKIN MUNGKIN MUNGKIN KAMU TIDAK MUNGKIN MENCINTAI KANAN SAMA ANDA MENCINTAI ATAU HER, BAGAIMANA HANYA MUNGKIN HANYA MEMUTUSKAN UNTUK BERJALAN DENGAN ANDA BAGAIMANA MEREKA TIDAK BERLAKU CINTA ANDA MEMILIKI UNTUK SAYA ATAU ANDA MUNGKIN MEMILIKI SELURUH RAHASIA YANG MEMERLUKAN BAHAWA YANG MEMANGKAN KE BREAK ATAU BULAN BEBERAPA BULAN ATAU TAHUN, BAGAIMANA ANDA PERLU MEMBANTU BELUM MENDAPATKAN ATAU KEMBALIYA HANYA HUBUNGI DR YAKAYA VIA EMAIL ALAMAT YAKAYATEMPLE@GMAIL.COM ATAU PANGGILAN HANYA NAMA NAMA ITU +2347050270227 UNTUK MEMBANTU ANDA

    BalasPadam
  79. Kesian. Banyak betul isteri-isteri bangang mengaibkan rumahtangga sendiri. Semuanya disalahkan suami. Suami itu suami ini. Salah sendiri buat-buat buta. Tak ada kesedaran diri langsung. Ada mention yang kamu semua ni kuat melawan? bercakap kasar? menyumpah suami? derhaka dll.? Ingat ya, kita kahwin ni bukan seorang, tetapi berdua. Masing-masing punya hak dan tanggungjawab. Blaming won't make you better than the other and publicizing things just shows how pitiful you are. Selesaikan dengan cara baik antara sang suami dan isteri. Tak perlu nak jaja buka kain masing-masing dekat sini konon kau lah maksum segalanya.

    BalasPadam
  80. Kadang2 kedua suami isteri melakukan kesilapan dan bagi sesetengah kes isu yg utama adalah sikap dan hala tuju anak2 yg akhir zaman ini ketara kurang beradab dalam rumah sendiri.Adakah segala tanggungjawab dalsm rumah letak pada bahu suami?Tugas2 housekeeping kita semua akui bukan tanggung jawab isteri sampai jika mampu suami wajib sediakan pembantu dalam urus tadbir rumah dan bagaimana urusan anak2?didikan agama dan akhlak?jika semua suami..maka isteri hanya melayan suami tempat tidur dan melahir serta menyusukan anak hingga umur 2thun.itusahajakah tugas isteri sebagaimana ulama dan org tua2 dahulu bermusafir hingga bertahun dari anak kecil hingga dewasa baru berjumpa sepert kisah NabiIbrahim dan Nabi Ismail serta ibunya siti hajar.Tapi akhir zaman ni ramai isteri melupakan tanggungjawab didikan awal anak2 menyalahi suami tapi dalam masa sama walau kecil jika suami kata jangan dan tidak perlu dan selagi arahan tidak menyalahi syarak isteri wajib taat inilah kefahamnan kebanyakan isteri bila dosa dianggap kecil nanti boleh minta maaf jika Allah boleh ampunkan hambanya takkan sesama manusia tak bole maaf itu alasan isteri sedangkan suami secara tak langsung selalu pesan dalam bentuk ilmu bukannya tak faham tapi sengaja malah dah tak rasa apa dihati.Dipendekkan kaum manakah yg paling ramai diazab seperti kisah Israq dan mikraj.Ya Allah Ampuni lah Isteri2 yg selalu engkar pada suami.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Macam suami sy awk ni, syurga ko kat aku tau dengan muke angkuh! Tp para suami lupe tanggungjawab, abaikan isteri. Merake pula dimana? Syurga juga? Isteri berdosa sbb meminta hak mereka? Jangan angkuh wahai sahabat jika kamu dikurniakan pasangan yg terbaik dari Allah, bimbang sekelip mata pasangan kamu berubah. Tidak aib jika tiade nama. Kami yg mempunyai masalah sedaye upaye menutup siapa kami dan pasangan. Jangan engkau mengadili tempat kami nnt. Kamu bkn penimbang.

      Padam
  81. Jangan kita manusia bersikap sombong diatas kemuliaan yg Allah beri kepada insan terbaik yang diciptakan ini.Jangan kita lupakan asal usul kejadian dari Nur Muhammad dan Adam sebagai manusia yang berfizikal yang diciptakan serta Hawa peneman hidup Adam senang susah dan senang.

    BalasPadam
  82. Maaf ye, kami tidak mengaibkan. nama pun tidak disebutkan, cme minta pandangan. Jika tidak boleh ajukan soalan. Jgn ade ruang ulasan. Mungkin yang tidak mengalami, rase ringan. Syukur anda diberi rezeki pasangan yg serasi dan boleh bertolak ansur. Tapi jgn lupe kami yg mempunyai masalah dan hari2 merasekan derite nye. Siape x syg kn rumah tangga. Tp klu kte sebagai isteri sahaja yg serius membine, suami leka dgn kehidupan dlu nye seperti berkawan, berjudi hingga lupe isteri. Nafkah x pernah bg bahkan isteri yg terpakse bekerja keras utk sempurnekn rmh tangga. Jgn angkuh dgn pasangan yg Allah kurniekan. Bimbang Allah tarik nikmat...

    BalasPadam
  83. sedang mengalami..suami sibuk dengan ceramah pasal isteri tak taat suami sedangkan dia xambik peduli lansung kenapa isteri sering mengamuk dan sakit hati..

    tiada komunikasi..asyik dengar ceramah sahaja...

    bila ditempat kerja ada saja nk ditegur dan borakkan...

    bila dengan isteri hampir tiada lansung..
    senyum apatah lagi lah..

    anak muntah tengah malam pun buat bodoh..

    agak xsuka isteri..
    skali dengan anak diabaikan..
    kalau org luar..rm30 nk tlg bankin pun sanggup ke bandar utk bankin..

    kalau dengan isteri mcm2 alasan..

    bersabar sudah hampir 3tahun..

    BalasPadam
  84. Assalamualaikum
    jika anda yg sudi menjawab
    Sy nak tanya apa hukum nya jika isteri meminta duit dari kawan lelakinya sedangkan si suami boleh membantu
    Adakah ini di kira nusyuz
    Terima kasih

    BalasPadam
  85. Assalammualaikum..
    Sy ain dr as. Sy istri ke 2 dan bnikah d songkhla pd 2009 ..shingge kini pkawinan kami tdk d daftarkn d mlaysia.. dan mmpunyai 4 org anak. Surat beranak anak tdak d buat.. mcm² alasan d bri.. smpai anak sy tdk dpat bsekolah. Last sy mminta bantuan family sy tuk mbuat surat beranak.. alhamdulillah.. skg anak sy dh mule bsekolah.
    Spjg pkawinan kami , sy dan family sy lah yg mnguruskn anak².. dr sume aspek die x prnh pdulikn ..kdg mkn mnum, tmpt tgl, pkaian anak x prnh die amek thu.. rumah prlu d sewa.. duit blanje hrian x prnh d bri.. klu bri pn rm5-10 tuk sminggu.. kdg sy dn.anak² blk mkn d rumah mak sy.. suami sy blk cme tuk mmuaskn nafsu serakah die sje.. x kire sy dlm haid ke, sy x sehat ker, sy dlm pantang ke ..die tetap mahu sy tuk puaskn nafsu die.. sdangkn die mmpunyai seorg lg isteri.. kdg die blk lam keadaan.sy tgh tido.. ble sy sedar die tgh mlakukn seks ke ats sy.. klu die x dpat d dpn.. die mlakukn sex luar tabi'e smpai mnyebabkn punggung sy luke.. dan mnyebabkn sukar tuk sy mbuang air besar.. ape yg die bg or bli sume die ungkit.. skg ati sy mnjadi sgt tawar.. die bjnji akn brubah.tp sy x nmpk perubahan die.
    Ape yg sy thu, die blk die nk lepaskn nafsu die.. spjg poligami pn die x prnh blaku adil dgn isteri tua die.. shingge kini jgk isteri die x thu yg die telah bnikah dgn sy.
    Sy dan anak² tersekse ..duit sek anak pn kdg die x mmpu bg.. pndek kan cte die dh x mmpu nk mnyare.2 family dlm 1 mse
    Ape yg sy thu pkawinan sy ats dasar nafsu.die sje, hri² sy mkn hati
    Apekah sy bdose jika sy meminta cerai ats sbb dh x tahan idop ngn die.?
    Apekah sy jgk tgolong dlm golongan isteri derhake??

    BalasPadam
  86. dasar lelaki...bila dh buat salah, bini yg dimarahinya pula bila menzahirkan rasa tak puas hati

    BalasPadam
  87. Suami Sya lgi best isap ganja..nafkah kelaut..x solat..Sya ada ank dgn suami dulu..ank Sya selalu kena marah kdg2 sbb x menasabah pun kena marah..sya x boleh ajar ank Sya dy je yg boleh..Klau Sya marah ank Sya sebab bergaduh adik beradik dy marah Sya..dy tarik muka masam dy ckp Sya kuat membebel..tp Klau dy ajar ank siap pakai sepak terajang x pe pulak..baru2 ni Sya cili mulut ank Sya sbb dy asik bergaduh sesama dy..tp suami Sya marah tutup pintu bilik buat Sya mcm sampah Klau dy tunjal kepala sepak terajang ank boleh pulak..kdg2sya rasa sya ni mcm kain buruk dy..nk guna dy guna nk lempar bila2 dy boleh lempar waktu dy nk bersama bukan main lagi baiknye..Sya x tau Sya ni syg atau apa..Sya rasa x mampu nk besar kan ank2 sendiri..tp selama ni dy cuma beli lauk n belanja sikit2 UTK rumah..tp duit sewa api air duit bas sekolah n duit sekolah ank2 Sya yg byk tangung..bila dy mintak nak bersama Sya rasa mcm nk sepak jer dy Sebb perangai dy..gerammm nye Allah jer yg tahu..

    BalasPadam
  88. saya ingin mengucapkan terima kasih kepada chubygreat atas apa yang telah dilakukannya untuk saya. Dia mengembalikan kebahagiaan saya. Saya diperkenalkan ke chubygreat@gmail.com oleh seorang wanita yang dia bantu dengan buah rahim. dia menghubungi chubygreat dan memberitahunya masalahnya dan dengan bantuan mantra chubygreat dia mengandung dan sekarang pergi dengan bahagia bersama suami dan dua anak yang dia miliki sekarang. dia memberi saya perincian chubygreat untuk menghubunginya yang pasti dia akan menolong saya sekiranya saya menghubunginya. jadi saya menghubunginya dengan maklumat Whatsappnya 2348165965904, dia memberitahu saya perkara-perkara yang perlu saya lakukan dan memberikan bahawa dia akan menggunakan mantra untuk saya supaya suami saya akan kembali dan mengasihi saya lagi. setelah saya melakukan semua yang dia minta, dia kemudian melafazkan mantra dan mengatakan bahawa dalam masa 48 jam suami saya akan kembali, saya fikir ia adalah jenaka dan ketawa dan memutuskan untuk menunggu ,, Hebatnya kata-katanya benar kerana dia mengatakannya. anda boleh menghubungi e-mel maklumat berikut; chubygreat@gmail.com atau Whatsapp 2348165965904. hubungi dia sekarang dan masalah anda selesai kerana dia adalah jalan penyelesaian.

    BalasPadam
  89. Saya tidak dapat cukup berterima kasih kepada Dr EKPEN TEMPLE kerana telah membantu saya mengembalikan kegembiraan dan ketenangan dalam perkahwinan saya setelah banyak masalah yang hampir menyebabkan perceraian, alhamdulillah saya bermaksud Dr EKPEN TEMPLE pada waktu yang tepat. Hari ini saya dapat mengatakan kepada anda bahawa Dr EKPEN TEMPLE adalah jalan keluar untuk masalah itu dalam perkahwinan dan hubungan anda. Hubungi dia di (ekpentemple@gmail.com)

    BalasPadam
  90. Nama saya Maris Santos, saya dari Amerika Serikat, Washington. Saya selalu berjanji untuk merekomendasikan Anda kepada orang-orang di luar sana yang mungkin juga membutuhkan bantuan Anda, karena menemukan NOMOR WHATSAPP Anda adalah anugerah bagi saya. Bahkan lebih baik lagi, Dr IBINOBA Anda benar-benar seorang perapal mantra yang hebat dan kuat. Saya sangat sedih setelah tidak memiliki cinta selama hampir lima tahun. Saya meminta mantra cinta yang menyatukan kembali dan luar biasa, itu berhasil untuk saya tanpa efek samping. Saya bahagia hidup dengan pria terindah yang hidup dan itulah yang saya doakan. Terima kasih Dr IBINOBA tidak akan cukup, mengingat apa yang telah Anda lakukan untuk saya, jadi saya harus membagikan kesaksian pekerjaan tangan Anda ini ke seluruh dunia, untuk mengetahui tentang pekerjaan baik Anda untuk saya. Anda dapat Menghubungi pria ini untuk masalah hubungan apa pun atau masalah apa pun yang Anda alami dan dia juga akan membantu ..WhatsApp: +2348085240869,Email: dromionoba12@gmail.com

    BalasPadam
  91. Terima kasih banyak dari Maya ke Dr Ajayi kerana membantu saya memulihkan rumah saya yang rosak. Ketidakkonsistenan telah menjadi perintah hari di rumah dan perkahwinan saya. Suami saya mempunyai masalah dan koyak pada daging saya sejak kita mula mempunyai terlalu banyak salah faham. Beberapa hari, dia hanya pergi dan tidak pernah kembali sehingga minggu -minggu yang lalu. Saya telah hancur dan mencuba semua yang saya dapat untuk menyelesaikan masalah tetapi tidak berjaya. Saya terpaksa mencari bantuan dan saya diarahkan oleh rakan untuk menghubungi Dr Ajayi yang saya lakukan. Saya tidak pernah tahu ia mungkin kerana masalah telah berlama -lama selama dua tahun. Dr Ajayi meyakinkan saya dan hanya memberitahu saya untuk mempercayai dia dan percaya bahawa keinginan saya diberikan. Dia menetapkan perkahwinan saya dengan ikatan reuni cinta yang kuat dan rumah saya hebat sekali lagi dan suami saya bersama saya tidak akan pergi lagi. Hubungi dia juga dan percaya dia boleh membantu anda kerana dia tidak mempunyai rekod yang buruk. Cukup SMS HIM melalui WhatsApp +2347084887094 atau e -melnya melalui: drajayi1990@gmail.com

    BalasPadam