Tarikh hari ini:-

Khamis, 23 Jun 2011

ISTERIKAH NUSYUZ ATAU SUAMI YANG DERHAKA

Dalam bahasa kita nusyuz ni ingkar atau derhaka. Persoalannya bila sebut sahaja nusyuz atau derhaka ni selalunya "macam" terfokus kepada isteri. Isteri derhaka, tak taat suami tak hormat suami tak nak layan suami dan macam-macam lagi kesalahan diletakkan ke atas wanita yang bergelar isteri. Kesian orang perempuan ni dah la buat kerja macam-macam, siang, malam, pagi, petang nak cuti pun susah sebab kerja tak pernah selesai. Yang lagi hebat, kalau anak 5,6,7,8,9 dan keatas lepas tu tak ada pembantu... Ya Allah ... faham-faham sahajalah. Tapi orang perempuan ni dicipta oleh Allah walaupun fizikalnya nampak lemah tapi kekuatan dalamannya memang hebat lebih-lebih lagi jika untuk suami dan anak-anak yang sangat-sangat dikasihi. Sebab itulah berkorban terkorban pengorbanan sangat sinonim di dalam diari kehidupan seorang wanita.

Hukum nusyuz atau derhaka ni memang jelas haram, bila dah haram bila dilakukan maka berdosa. Sebagai seorang yang beriman bila sebut dosa tentu kita takut sebab bila dah berdosa kalau tak bertaubat hadiahnya adalah neraka Nauzubillahi min zalik.

Oleh itu berhati-hati dalam tindak tanduk kita supaya tidak dikategorikan sebagai isteri yang derhaka. Kalau ada minta maaf cepat2 sebab kematian itu datang tak tentu masa bila-bila sahaja.

Bila sebut tentang nusyuz atau derhaka ni, adakah isteri sahaja yang nusyuz, bagaimana pula suami?

Isteri dikatakan nusyuz jika tidak mentaati suami sebagaimana yang diwajibkan oleh Allah Taala. Isteri wajib mentaati suami tapi bersyarat iaitu sebagaimana yang diwajibkan oleh hukum syarak. Kalau suami tak bagi tutup aurat tak bagi belajar ilmu fardhu ain maka bukanlah nusyuz jika tidak dipatuhi. Ketaatan yang dituntut oleh Islam ada panduan sebagai rujukan dan bukan sewenang-wenangnya.

Suami juga dikatakan nusyuz, jika berlaku zalim seperti tidak menunaikan hak nafkah atau bercakap atau bertindak kasar terhadap isteri atau tidak menunakan hak isteri dalam pembahagian giliran bermalam. (rujuk kitab terjemahan Al-fiqh Al-Manhaji jilid 4 ms 849)

Tak beri nafkah, tak nak bercakap dengan isteri, pukul isteri, tak nak balik rumah isteri tua bila dah dapat isteri muda dan sebagainya...itu perbuatan derhaka dari pihak suami terhadap isteri.

Isteri juga berhak menasihati suami sebagaimana suami berhak menasihati isteri. Jika peringatan dan nasihat yang diberikan oleh isteri tidak berkesan, masalah tersebut wajar dibawa ke Mahkamah bagi isteri untuk mendapatkan haknya. Ini kerana hakim di Mahkamah dilantik untuk mengembalikan hak kepada empunya hak khususnya bagi isteri- isteri yang tidak mampu mendapatkan haknya secara perundingan.

Suami berduit tapi tak nak bagi kat isteri katanya isteri bekerja jadi tanggunglah diri sendiri, adakah itu juga kategori derhaka ya, tak berani nak declare. Tapi yang jelas itu suami yang kedekut Sabda Rasulullah "Sebaik-baik kamu ialah mereka yang baik kepada ahli keluarganya dan saya adalah orang yang paling baik di kalangan kamu kepada ahli keluarga saya"

Tak salah jika Isteri bekerja dengan izin suami, ditambah pula perkerjaan isteri memang tak bercanggah dari hukum syarak tapi tanggungjawab suami untuk memberi nafkah kepada isteri tetap tidak gugur...

Satu penyakit yang menular dalam masyarakat kita ialah masalah komunikasi antara suami dan isteri, kadang-kadang seminggu tak bercakap alasannya tak ada apa yang nak dibualkan, tapi yang peliknya ditempat kerja masing-masing diiktiraf kaki sembang, pandai bercerita, hebat dihadapan rakan sekerja tapi bila balik rumah out..bercakap tak nak, senyum pun susah, telefon pun tak nak masing-masing bawa diri masing-masing sorang gi timur dan sorang di barat, anak-anak pun jadi confius arah tuju keluarga yang hendak dibina oleh ibu bapa mereka. Masing-masing lebih prihatin dan ambil berat hal-hal orang luar dari keluarga sendiri sedangkan hadis diatas jelas menyatakan siapakah "sebaik-baik kamu"....


Kesimpulannya nusyuz atau derhaka, bukan sahaja dari pihak isteri bahkan suami juga, oleh itu muhasabah diri dari masa ke semasa. Semua orang nak hidup bahagia bersama orang yang dikasihi. Pada pendapat saya corak atau warna kehidupan dalam keluarga yang kita bina adalah pilihan kita sendiri... bahagia atau derita tanya diri sendiri.. Allah beri aqal untuk berfikir dan gunakan sebaik mungkin jangan disebabkan keegoan diri sendiri menghancurkan kebahagian diri sendiri dan insan-insan yang berada disekeliling kita...

Semoga Allah mengampuni dan merahmati kita semua..

54 ulasan:

  1. tu la..kadang2 suami ni selalu mengambil kesempatan diatas kuasa mutlak yg ada kat dorang..dgn kuasa tu sesetengah mereka mengawal si isteri dgn bermacam2 alasan..hingga si isteri takut utk melakukan atau bersuara pada perkara2 yg mereka rasa perlu dilakukan..hak sebagai isteri terabai begitu saja..ini adalah kerana sisuami tu ada sifat hipokrit dan egois..

    BalasPadam
    Balasan
    1. suami awak je hipokrit dan egois...suami org lain ok je...bukan silap sesiapa samada suami atau isteri...silap pilih je.

      Padam
    2. silap pilih?jodoh tu bkn ke ketentuanNya..bila dah diberi amanah..pikul sebaiknya..bkn buat sesuka hati!!

      Padam
    3. Kepada: Tanpa Nama30 September 2012 7:26 PTG

      Senang je kamu cakap tak pikir perasaan orang lain langsung. Kalau suami kamu bukan mcm tu syukur lah pada Allah. Sensitif sikit dengan perasaan orang lain yang sedang menghadapi dugaan ini semua. Suami bukan pilihan kita, suami ialah JODOH kita!!

      Padam
    4. Memanglah ada suami yang bersifat derhaka, bagi mereka-mereka yang jahil dan juga fasiq, tetapi kederhakaan mereka ini tidak melebihi kederhakaan wanita. Kerana wanita hanya disuruh taat saja sudah tak mampu melaksanakannya.kalau suami derhaka, isteri boleh mengadu ke makamah sya'ariah, tetapi bila isteri derhaka suami mahu mengadu kemana, malahan mereka diperintahkan untuk terus menasihati isteri-isteri mereka..... Bukan kah Allah itu sudah Maha Adil.... kenapa wanita masih mempertikaikannya, bukankah dengan mempertikaikannya itu melangar satu penderhakaan kerana mentaati perintah Allah..... Ikutlah apa yang telah dibawa Rasullullah buat kamu, handainya kamu menyintai Allah dan Rasul-Nya......

      Padam
    5. Suami tak perlu mengadu kemana2. Boleh tentukan sendiri! Isteri boleh mengadu ke Mahkamah Syariah .... sebab isteri tidak punya kuasa. Maka, mahkamah akan menentukan keputusan. Bagi suami pula, kuasa di tangan mereka, mereka tak perlu merujuk kepada sesiapa. Malah, jika suami kata jatuh talak, maka jatuhlah talak tersebut walaupun dalam keadaan emosi. Tetapi, tidak bagi perempuan.

      Berkenaan tahap kederhakaan... ia lebih berbentuk subjektif dan umum. Bagi saya tidak boleh pula dikatakan secara umum bahawa tahap kederhakaan wanita melebihi lelaki. Ketaatan pula bergantung keadaan. Pada masa kini, lelaki gemar isteri ranggi n menarik di mata orang lain dan mendapat pujian dr orang lain. Maka, dm hal ini ia tidak perlu ditaati.

      Padam
  2. Suami dan isteri masing-masing ada hak dan tanggungjawab..bila hak kita tidak ditunaikan tidak mengapa kita ada pilihan untuk menuntut atau redha untuk melepaskan hak... tapi tanggungjawab, tiada pilihan mesti dilaksanakan kerana ianya akan dipersoalkan diakhirat kelak, tanggungjawab sebagai suami, isteri, anak, pekerja dan sebagainya.

    Peratus perceraian semakin meningkat dari sehari ke sehari, institusi kekeluargaan semakin goyah kerana diterajui oleh insan-insan yang kurang menghayati konsep mawaddah dan rahmah dalam keluarga, pilihan ada ditangan tapi derita yang dipilih maka hiduplah dalam penderitaan, kesedihan dan kesayuan sementara menunggu kematian.

    BalasPadam
  3. Saya adalah antara isteri yg mengalami nasib mendpt suami yg nusyuz. Bila saya berbincang utk mndpt hak saya sbg isteri, suami akan memarahi saya dan menuduh saya yg bersalah. Kalau saya keluar utk mencari ketenangan setlh perbincangan tdk diendahkan, dituduh saya nusyuz sdgkan dia?. kenapa suami tidak muhasabah diri?

    Bila saya membuat aduan ke Pej Agama Islam, kaunselor boleh suruh saya kena akur dengan suami, sdgkan saya cuma ingin kan hak saya sbg seorg isteri. Boleh plak kata saya tak patut mintak suami supaya menghargai saya sbb mmg fitrah wanita kena melahirkan anak dan melakukan kerja2 utk rmhtangga dan uruskan anak2. Setahu saya tugas seorg isteri bukan dijadikan seperti seorg hamba. sepatutnya urusan rmhtangga adalah urusan seorg suami. Isteri hanya membantu dgn sedaya dan seikhlas hati. Dimana keadilan utk seorg isteri. Apakah perkataan ISTERI tu hanya utk diperlekeh2kan? Bila saya minta suami supaya bersama2 utk berubah demi rumahtangga, dia terus tinggalkan saya dan anak2...

    Pada siapa saya hendak mengadu dan mencari satu jawapan yg boleh membawa kebaikan utk kami suami isteri.

    Isteri sedih.

    BalasPadam
  4. Salam. Pada pendapat saya, biar macamana pun isteri tetap taat pada suami dengan syarat larangan dan permintaan suami tu adalah sewajar dengan hukum syarak. Allah SWT menjadikan perempuan satu "step" di bawah laki laki. Kalau sudah di takdirkan anda di lahirkan sebagai perempuan dan kemudian bergelar sebagai isteri maka hukumnya jelas. HARUS TAAT PADA SUAMI. Andaikata suami anda bukan suami yang baik contohnya mempunyai "affair" dsb, maka sabar dan berdoalah agar suami anda kembali ke jalan benar. Nasihatilah dengan kasih sayang walaupun suami anda berkasar dengan anda. Sekiranya segala usaha gagal dan anda tidak ingin bersama suami anda, maka gunakanlah saluran saluran yang betul untuk menuntut hak anda. Jangan nak membalas dendam dengan derhaka pada suami, kaluar rumah tanpa izin dsb. Ini hanya akan merugikan anda, menimbulkan fitnah dsb. Ingat! Dosa anda sebagai isteri di pikul bersama oleh suami tapi dosa suami tidak di pikul oleh isteri. Bila Allah SWT memberikan kelebihan pada suami maka kelebihan itu datang dengan syarat dan beban yang harus di tanggung suami. Anda seorang perempuan, maka terimalah ketetapam Allah SWT ke atas anda dengan sifat terbuka , sabar dan redha, InsyAllah anda akan bahagis dumia akhirat. Allahuwaalam

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam Jay Shahid,

      saya ingin merujuk kpd penyataan saudara berkenaan 'Allah SWT menjadikan perempuan satu "step" di bawah laki laki.'..Saya tidak setuju dengan penyata ini kerana kaum hawa bukanlah dijadikan di bawah satu "step" laki tpi dari tulung rusuk kiri seorang suami..kaum isteri adalah amanah dari Allah s.w.t yang wajib dijaga sepenuhnya oleh sang suami.sedangkan Allah menetapkan isteri tercipta dari tulang rusuk suami, yg bdekatan dgn hati suami.yg melengkapi suami.dan tidakkah nilai nya lebih tggi dan mulia dari setakat di bawah satu step laki?hanya komen ikhlas dari hamba Allah.

      Padam
    2. ala tanpa nama...
      step bukan bermaksud hina.. cuma boleh di katakan syurga isteri di tapak kaki suami.. macam kecik2 kita dulu syurga di bawah tapak kaki ibu.. x boleh derhaka.. kena hormat.. jadi kenapa isteri2 x praktikkan benda ni kat suami kan.. sama ja la.,.. nak syurga kena taat, nak derhaka, pi neraka.. jgn jadikan alasan suami yang tak taat untuk menentukan hak seorang isteri lebih dari hukum nya.. Minta maaf kalau salah..

      Padam
    3. Suami..nak isteri taat..tapi xjaga hak2 isteri..bila perlu guna..xnk campak..klu xmampu pikul tanggungjawab sebagai suami dan imam..jangan berani nk amek wanita jadi isteri..menyusahkan dan merosakkan hati seorg wanita je..last2 heret bini msk neraka..bagus sgt!

      Padam
    4. lelaki memang egois

      Padam
    5. Bila isteri lurahkan segala²nya untuk si suami. Berkerja siang malam untuk si suami. Menjaga anak sambil selesaikan kerja rumah untuk si suami. Cari rezeki untuk si suami. Habiskan segala duitnya untuk si suami. Dan akhirnya si suami bercakap dengan si isteri seperti sampah sarap, terlalu kasar sampai menitik air mata isteri. Apakah perasaan si isteri pada masa itu? Siapa yang pernah rasa dia sahaja lah yang mengetahui.

      Padam
    6. Syurga di bawah tapak kaki suami adalah hadis palsu ya. Tak pernah ada hadis ni. Harun Din pernah sebut tentang ni. Boleh google

      Padam
  5. Jay Shahid,

    Terima kasih kerana memberi pandangan. Tapi sekiranya sisuami itu menceritakan keburukan isterinya kepada teman wanita suaminya hanya untuk menunjukkan yang isterinya patut diceraikan, macamana? Si suami tidak menjalankan tanggungjawab nya kepada isterinya hanya kerana dia mempunyai teman wanita macamana pulak tu? Bukan kah suami itu sudah nusyuz kepada isteri nya? Kenapa kelebihan sbg pemimpin itu tdk digunakan utk memimpin isterinya? Kenapa perlu abaikan anak dan isteri kerana memilih perempuan lain?
    Memang saya dalam proses mendapatkan hak saya di Jabatan Agama Islam, dalam erti kata kami dalam proses bercerai kerana suami tdk mahu muhasabah atas semua kesalahan yang dilakukan pada saya selama ini.

    BalasPadam
  6. assalamulaikum puan..boleh kah saya membuat sedikit pertenyaan atas pemasalahan saya..

    saya telah bercerai dengan pasangan saya pada 10 ramadhan 2011..dan peceraian kami telah disahkan di mahkamah rendah kajang selangor.dan pasangan saya telah berjanji akan membayar edah dan mutaah kepada saya..penjajnjian ini adalah anatara saya saja tiada saksi...baru2 ini beliau telah merampas kerete yg saya gunakan untuk menghantar anak2 kesekolah..dan menyuruh saya mengosongkan rumah yg saya n anak2 duduki selami ini.atas alasan bahawa aya telah berkawin lain dan tiada hak keatas semua itu lagi termasuklah ..nafkah edah yg belum diselesaikan ..mutaah.. soalan saya...adakan saya masih berhak untuk membuat tuntutan keatas edah, mutaah n harta sepencarian sepanjang 19thn perkahwinan kami..n ada 7 org anak yg masih belajar...bagaimana untuk saya membuat tuntutan ini..tolgkag saya bagi masalkah saya ini.

    BalasPadam
  7. salam,ingin bertanya adakah saya dikira nusyus sekiranya saya tidak tidur bersama suami atas alasan suami sudah sebati dengan menonton video lucah dan kadang-kadang bila dia ingin menonton dia akan menyuruh saya keluar bilik,dan kalau menonton tv sampai larut pagi, meninggalkan saya tidur sendirian, saya sudah bosan dgn perangai ini pernah nasihat berkali-kali dia mengatakan saya perempuan jahatbila saya guna perkataan yg tidak sopan. saya pula merasa terhina kerana saya bukanlah hodoh sangat,dan mempunyai penampilan yg menarik.saya sudah tidak bersama hampir 1 1/2 tahun. utk pengetahuan saya tinggal di luar negara.adakah saya dikira derhaka, kerana saya takut dgn azab Allah.

    BalasPadam
  8. suami saya seorang yang panas baran. baginya seorang suami boleh membuat apa saja terhadap isteri. kami baru berkahwin 5 bulan dan dia sudah mula menyepak saya sbb xbalas panggilannya. walaupn tau dirinya salah tp suami sy xpernah mnta maaf. sy tidak pernah membayangkan akan dipukul oleh suami dan perkara ini sgt membuatkan sy sedih. apa yg harus sy lakukan?

    BalasPadam
  9. kepada Jay shahid yang bodoh lagi bongok,
    apa guna kalau llki yg diberi ALLAH 9 akal dan 1 nafsu itu, mereka2 itu xpndai nak gunakannya.berp ramai ister2 yg mndrita dgn perngai suami yg xsemenggah.bkn dia sbg suami yg mnnggung istri ,duit istri plk kna tnggung rokok&mkn pakai s suami .ada si istri yg mnggung sabar&derita brbelas2 hn dan ada yg mndrita brpuluh thn,bersabar2 &trus brsbr mnghrapkan sisuami berubah.tapi sisuami yg dungu dan xtkut azab ALLAh trus2n mnyakitkn ht si isteri,TAAT BIor bertempt le Jay shahi yg bodoh.ko glongn llki ni mmng suka mnyesakkan para istri.bila nak brpoligmi ikut sunnsh ,tp bab tnggungjwp kpd istri PUNAH RANAH.

    BalasPadam
    Balasan
    1. akibat 400 tahun dijajah,inilah nilai yang diterapkan ke dalam pemikiran wanita moden. punca asal? tak suka poligami.
      itu sahaja.mana ada wanita yang suka. betul tak? aishah pun cemburukan isteri2 rasul yg lain.nama pun wanita. Unik mereka ni Allah ciptakan.

      bagi lelaki pula suka nak berpoligami. sebab apa? Allah ciptakan lelaki sebegitu "sifat ingin memiliki" dalam semua perkara. perempuan, harta , kuasa dsb. unik juga lelaki ini Allah jadikan.

      hmm..menarik kan? Dah tu apa masalah wanita kat sini? jawapan wanita tetap satu..."kami tak setuju!"

      habis lelaki boleh la sesuka hati nak poligami?
      "memang la kami nak!" jawab kaum lelaki.

      berpunca dari nipisnya iman dan ilmu, semua hukum diatas tersasar dari landasan. semuanya petah mengungkap "Allah beri Aqal pada kita" namun semua kejadian yang dilihat berdasarkan "Emosi+nafsu+dakyah". dan saya pasti jawapan balas selepas ini juga menggunakan kaedah yg sama.. "Emosi+nafsu+dakyah+geram".bukan bersandarkan muhasabah dan mawaddah seperti kata ustazah.

      lepas ni mohon agar kita semua belajar dan diajar tentang ilmu asas agama dahulu. mengenal Allah dan rasul. bila dah kenal baru la nak sibuk2 bincang perkara cabang.baru la lelaki dan wanita akan faham kenapa poligami dibenarkan.bukan sekadar mengisi keinginan lelaki atas alasan sunnah dan nak menyelamatkan wanita.bukan sekadar nak buka ruang wanita dilabel perampas suami orang.tetapi "Allah mengajar lelaki dan wanita supaya dapat melawan nafsu mereka sendiri" agar lelaki dapat menghalang nafsu atas sifat "memiliki" mereka tu.agar lelaki mampu tundukkan pandangan mereka.agar wanita dapat membendung sifat berprasangka antara mereka sendiri.agar wanita juga mampu tundukkan hati dan pandangan mereka.agar wanita mampu mengeratkan kasih sayang antara mereka. nampak tak hikmahnya?
      Tidak Allah jadikan sesuatu dengan sia-sia wahai manusia sekalian.

      oleh itu bukalah al-quran setiap hari
      dah berhabuk pun dalam almari
      bukankah itu mas kawin yang diberi
      oleh insan bergelar suami
      ketika kalian digelar raja sehari
      apa salahnya duduk sekali, dalami dan berkongsi
      mudahan suami tak meninggi diri
      mudahan isteri kekal mentaati
      sama menadah pada ilahi
      moga dirahmat hingga mati..


      ini baru cerita dari sudut poligami.kalau semua sudut agama betul2 difahami...bukankah dunia ini penuh dengan rahmat?

      wallahu'alam.

      Padam
    2. ermm....mcm mana lah xbg berhabuk.. kalo en.somi pom xreti bace quran

      Padam
  10. Xperlu bodohkan orang lain yg memberi pendapat. Saya rasa xpatut sekiranya kite semua memberi pendapat di ruangan ini dlm keadaan emosi yg xstabil. Fikirlah jika ada yang terpengaruh dengan makian anda.

    BalasPadam
  11. ulasan jay syahid mmg bertepatan dgn syariat...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tiada yg salah dgn pendapat dia...cuma klu kena atas batang hidung sendiri baru tau rasa serba salah...haha

      Padam
    2. saya setuju...cakap memang senang sbb jay shahid ni lelaki..kuasa kan kat tgn diaorg..boleh la ckp semua pendapat, hadis, sunnah etc ni..tp cuba kena kat adik sndri ke, kakak sndri ke..baru tau mcm mna rasa nya isteri-isteri lain yg tertindas dan makan hati kat luar sana tu..

      Padam
  12. kesian Jay Shahid kena kutuk. hehe Nak komen sikit, Kalau bercakap soal poligami..lelaki pun tiba2 letak kopiah atas kepala lepas tu tiba2 mula berdakwah itu ini. Pada saya poligami sebaiknya dilakukan dengan sebab yang benar2 perlu. Kalau setakat sebab nafsu / jatuh cinta lagi / perasaan ingin berkuasa dan memiliki macam yang dikatakan oleh pengkomen di atas2 tu, atau sebab2 yang teramatlah rapuh dan mengada2 bila didengar..tok soh laaa.. buat menganiaya wanita ja. (Lainlah kalau isteri2 anda memang redha, suka dan becita2 untuk dipoligamikan) Apatah lagi kalau menimbulkan fitnah pada hati isteri2. Kat dunia ni sedap la isteri keliling pinggang, di akhirat tanggunglah beban akibat hak2 yang tak terlunaskan. Jangan samakan diri anda dengan Rasulullah S.A.W dan sahabat2. Rasulullah lelaki yang mulia dan sahabat2 juga bukan calang2 akhlak dan peribadi mereka. Tolong lah sedar kaum lelaki Rasulullah berpoligami BUKAN SEBAB NAFSU/ CINTA/ SEKS. Kemampuan suami pula bukan hanya pada soal seks dan kewangan bahkan juga pendidikan dan bimbingan agama..melahirkan umat2 yang dibanggakan Rasulullah. Bukan lahirkan anak ramai ( niat nak meramaikan umat Rasulullah ) lepas tu diabaikan, anak tertekan, kurang kasih sayang, ibu pun mengalami tekanan sebab suami berat sebelah (kawin sebab jatuh cinta jadi cinta pun beralih arah) Jelas ini bukan poligami yang dipandang mulia. Akibat poligami yang tak semenggah ni la musuh2 islam pun memperlekehkan ia dan menganggap islam merendahkan dan menganiaya kaum wanita. Soal ketaatan saya setuju dengan Jay, tak dinafikan isteri perlu taat pada suami selagi di jalan yang benar. Jika sampai dizalimi, bersabarlah dan cuba tangani dengan bijak dan berhikmah..dalam masa yang sama muhasabah diri. Kadangkala masalah sikap suami berpunca dari diri isteri juga. Andai suami tak berubah gunakan saluran yang betul untuk menuntut hak. Ruginya wanita yang hidup bersama suami yang gagal membimbing kita menggapai redha Allah apatah lagi kalau sampai dizalimi. Jangan menggadaikan agama dan diri sebab cinta. Bagi saya berpoligamilah kalau mempunyai sebab yang benar2 memerlukan untuk berbuat demikian, poligami sungguh mulia dan diangkat tinggi jika kena pada cara dan tuntutannya. Paling penting fahami hukum poligami yang sebenar, jangan memaksa seseorang melakukan atau menerima poligami dalam kehidupan mereka jika mereka tidak mahu, situasi setiap orang tak sama. Tiada paksaan untuk melakukannya baik di pihak lelaki mahupun wanita, kerana ia sepatutnya dilakukan dengan hati yang ikhlas dan redha kerana ia melibatkan tanggungjawab yang besar. Itulah Poligami yang dipandang mulia. Lakukanlah apa yang terbaik demi agama, redha Allah, dan kebahagiaan di dunia dan akhirat. panjang lebar ku membebel, mohon maaf andai bicara bercampur emosi dan nafsu..saya hanya wanita biasa yang tidak sempurna. Sekadar berkongsi dan meluahkan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. xperlu letak kopiah atas kepala org laki2 ni mmg akan jadi ustaz kalu citer bab poligami hehehe..

      org perempuan plak tercabut tudung bila dengar pasal poligami heheehe...

      manusia..manusia..

      Padam
    2. bab2 poligami pndai plak kuar hadis... kalo bab2 nafkah ank bni...hampeh

      Padam
  13. Alhamdulillah...

    masih ada lelaki dan wanita yang memahami konsep sebenar poligami dalam zaman fitnah ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha

      sapa kata pompuan benci poligami? kalo benci masa kan byk jer pompuan becinta ngan laki orang.


      Padam
    2. saya 'like' statement awak ni.memang betul... :)

      Padam
  14. lelaki zaman sekarang dah lupa konsep berumahtangga,menindas isteri utk memenuhi kepentingan sendiri...memanjang merungut x cukup duit tp dlm masa yg sama sibuk buat harta utk diri sendiri.ada duit lebih sikit buat hutang baru utk beli harta..klu kita nak beli apa2 selalu ckp membazir,sbnrnya bkn takut membazir takut kita tak cukup duit nak tlg back up kewajipan dia...duit dia habis buat bayar harta...duit kita terpaksa guna utk belanja lain2 yg x nampk...bila dah jemu buang jer isteri mcm kucing kurap bila dah rasa x berguna dan keperluan dia dah dipenuhi....wahai lelaki..mcm mana isteri nak jd mcm siti khadijah klu ko x ikut contoh rasulullah..yag ikut bab POLIGAMI jer....

    BalasPadam
  15. lelaki mmg cmtu..brpoligami ikut sunnah nabi..bab tanggungjawab hampeh....dunia sekarang ni..dlm 10 llki..tu sorang jer yg betul2 ikut sunah nabi..peliknya tu..klu betul ikhlas nak berpoligami..naper tk kwin jer..dgn janda2 yg punya anak ramai..tp sebaliknya cari anak dara..yg belum tentu daranya..hahahha...nampak sgt ikut nafsu....

    BalasPadam
    Balasan
    1. sokong..lagi2 yg xmampu. mampu pom dr segi nafsu serakah jantan bla bla.. memang dasar manusia

      Padam
  16. nak tanya kepada komuniti disini..kalau suami ada satu jenis penyakit cemburu buta coupled dengan suka berburuk sangka. Isteri tak buat apa pun yang menyalahi syariat tapi suami terover cemburu lepas tu suka menyakitkan hati isteri dengan kata-kata celaan. Isteri buat diam je sebab tak de maknanya berkelahi sebab isteri tahu diri dia tak buat salah apa-apa. Suami bengang sebab isteri tak respond, kata tak redho pada isteri dan ugut isteri masuk neraka. Apa isteri nak buat kalu gitu? Dosa ke isteri sebab suami ada penyakit hati?

    BalasPadam
  17. Assalamualikum
    Saya ingin berkongsi kisah saya. Sepanjang 9 tahun perkahwinan, suami saya tidak pernah hulurkan wang untuk beli keperluan. Seingat saya pernah sekali sahaja, masa tu di rumah mertua, saya pergi beli breakfast, dia hulurkan duit. Tapi saya tak ambil sebab hati dah terlalu sedih. Tapi saya bersyukur Allah beri rezeki pada saya dari pekerjaan saya. Selain tidak beri nafkah, beberapa kali dia mengatakan benci pada saya. Sedih. Allah saya yang tahu. Bila orang benci, faham - fahamlah apa tindakannya. Bukan setakat itu, dia juga menghina saya didepan orang. Tak usahlah saya sebut perkataan - perkataanya. Sekarang, saya telah berpisah dengan suami dengan alasan nusyuz. Memang bukan mudah menghadapinya terutama kami insan yang lemah. Namun saya bersyukur kerana saya yang menghadapi, bukan adik - adik atau kakak - kakak saya. Kadang - kadang rasa sedih melanda kerana seperempat hidup saya dilalui dalam sedih dan gundah gulana. Saya mesti sedar, bahawa dia adalah milikNya. Namun yang penting kita perlu ingat bahawa bukan mudah untuk ke syurga jika kita tidak diduga. Memang hidup saya sepi tiada zuriat dan tiada suami, saya yakin REDHA dan SYUKUR adalah ubatnya.

    BalasPadam
  18. Diakui sgt2.. Alaf ini semakin ramai suami yg kedekut dan berkira ats alasan isteri bekerja.. Malanglah wanita2 ini.. Suami mahu mudah ke syurga dgn meminta para isteri redha.. Semudah itu.. Speechless! Lelaki wajib menanggung isteri dan ank2 bkn membebankn mereka..wajib juga membimbing mereka jln ke syurga bkn menyiksa mereka ke neraka.. Duhai lelaki kamu mesti brtgjwb krn Allah telah melebihkn kamu.. Jgn kamu sengaja mencari2 mereka2 alasan utk menyusah dan menyalahkn isteri & ank2 kamu demi mahu menutup kegagalan kamu dan merendah2kn darjat isteri.. Jgn sesekali gunakn alquran& hadis utk mengaburi kegagalan kamu.. Kamu pemimpin tgjwb kamu berat.. Suami yg beriman x akn persiakn amanah Allah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy setuju dgn awak. selalu yg suami nampak cuma hak dia pd isteri je. smua hak tu isteri dah penuhi ke belum. tanggungjawab isteri pd suami smua dah buat ke x. itu je yg dia nampak. tp hak isteri dan tanggungjawab dia pd isteri x pulak dia check btl2 smua dah tunaikan ke belum. n yup, isteri x boleh kata apa2 pun wlwpun suami x tunaikan hak n tanggungjawab spt yg sepatutnya. isteri mesti redha. kalu x nti jd isteri yg nusyuz.

      I'm speechless too..

      Padam
  19. antara punca wujudnya lelaki spt ini krn merasakan dlm diri mereka ada sifat ketuhanan yg mn merasakan diri mereka seolah2 maksum dan merasa mereka adlh golongan yg mulia.. tambahan pula ramai ustaz2 yg senget sblh dlm menceritakan bab tgjwb suami isteri.. lambakan hadis2 palsu turun temurun jelas menekan para isteri dgn pelbagai tekanan dan hukum.. peliknya bila terkena pd btg hidung lelaki.. lain plk hukumnya.. lelaki jenis ini mmg gagal!

    BalasPadam
  20. bagaimana pula yg menagih dadah. suruh isteri tutup mulut n tanggung dia..?

    BalasPadam
  21. Assalamualaikum..saya sudah berkahwin selama 12 tahun..pada 5 tahun pertama..saya dapat tahu suami.ade fair ngan ofismate dia..suami minta maaf..n saya bagi peluang..lepas tu dapat tahu dia masih lagi berhubungan ngan perempuan tu selepas terjumpa surat..sms..n fb perempuan tu siap masukan gambar baju untuk mereka bnikah..suami pernah pukul n mengugut mahu melarikan anak..bila dity hubungan mereka..saya ty kalau suami hendak berkawin lagi..tp sila lepaskan saya..dia menafikan dgn mengatakan ..mereka hy berkawan sj..hati isteri mane x hancur lebur kalau berulang kali ditipu sejak dr awal perkahwinan,lagi..sy masih lagi maafkan suami..tapi baru2 ini saya terjumpa surat atas nama suami tp alamat perempuan tu..kunci kereta n rumah perempuan tu..dan adalah hak saya utk berty walaupon sy cuba mendiamkan diri..akhirnyer memkn diri sendiri..n saya ditampar..hampir dihalau keluar rumah..n pernah rambut dipotong n diugut diparang kalau saya buat report n keluar rumah utk menyelamatkan diri n anak2..saya didlm dilema..saya masih berada dirumah sbb anak2..dan ugutan dia..saya sgt buntu..jgn kata isteri tu dipukul sebab derhaka ye..kebykan nyer mereka dipukul hanya sbb menuntut hak n penjelasan sbgai.seorg isteri..

    BalasPadam
  22. Sy setuju apa yg puan di ats komen. Mmg kebykkn isteri dipukul kerana inginkn penjelsan. Kdg2 dipukul tnpa sbb. Seolah2 suami ada kuasa mutlak utk pukul isteri sesuka hati mereka. pdhal isteri menanggung sgalanya. Suami mmg xkenang budi. Xsdar diri. Isteri dh brkorban segalanya. Suami trlalu ego. pnas baran xbrtmpt. Isteri menjadi mgsa sdgkn kdgkala hanya kesalahan kecil dilakukn isteri. perlukn ditampar sebegitu teruk. Xboleh kah ditegur ngn cara yg baik? Suami dayus!

    BalasPadam
  23. xtau nk ckp ap..sy sndri dlm dilema..kawen11 thn..ank5 kcik2 g..suami slalu buat prngai pns bran;makihamum;ugut;siap g cite kt org lain psl seks ktaorg..fitnah kt sy xpyah citelh..jd mngsa sy n ank2..xtaulh ptut sbar g ke x n dia?hnya allah yg tahu pedih dlm hati..air mata..lak jd peneman diri kala sedih??dunia2....

    BalasPadam
  24. takde sape yang suka penceraian. tapi kalau kita bersama dan menanggung derita hanya bahagian wanita sahaja di dalam rumahtangga, rasanya dah tak perlu teruskan lagi. positifkan diri dan cakplah dengan lemah-lembut pada suami, katakan padanya jika dia rasa bahagian dengan orang lain, saya lagi bahagia melihat dia bahagia....

    BalasPadam
  25. Saya tertarik kisah ini. Sedikit sebanyak berikan saya kesedaran atas penindasan suami kepada saya. Suami sayangkan 2 orang anak lelaki saya yang berusia 8 dan 4 tahun, tetapi bukan sayang saya. Katanya Syurga dan Neraka Allah letakkan pada Isteri, isteri hanya perlu pilih, tapi anak Allah dah berikan syurga pada mereka, sebab itu dia sayangkan anak. Dia pingirkan saya, dia bencikan tanpa ada rasa sebab. Pernah dia kata pada saya, hubungan seks tidak penting bagi dirinya, kalau mahu seks datanglah cari dia.Dia bencikan perempuan. Belanja dapur tidak akan diberi. Tapi Alhamdulilah saya bekerja dapat memiliki rumah dan ada kenderaan sendiri. Dia paksa saya failkan penceraian kerana dia boleh buat permohonan tebus talak. Saya tidak tahan dengan penderaan mental, saya tinggalkan rumah saya sendiri dan balik kampung tanpa seorang anak. Hidup saya hanya ada ibu yang makin tua. sudah 2 tahun saya digantung tak bertali. Saya bencikan diri saya, dan apa salah saya.Dia doakan saya jadi perempuan gila. Ibunya di kampung juga menghidap penyakit gila, kerana ditinggalkan ayahnya waktu ketika dulu. Adakah dia berdendam pada wanita? Saya sibukkan diri, dan selalu berdoa agar saya selalu tabah, itu yang saya mampu lakukan. Insyaallah saya akan failkan penceraian suatu hari nanti, apabila saya ada kekuatan. Dia mahukan rumah sebagai cagaran untuk bercerai dengan saya. Sehingga kini rumah itu masih diduduki olehnya bersama dgn anak-anak dan sayalah yang membayar sewa bulanan rumah saya. Saya tak nak tukar rumah kepada namanya, sebab takut sesuatu akan berlaku kalau dia berkahwin lagi dan anak-anak tiada apa kebelakang hari.Tolonglah apa yang patut saya buat? Derhakah saya pada suami?

    BalasPadam
  26. Ya Allah, ramainya wanita ditindas lelaki di Malaysia. Saya juga merupakan salah seorang daripadanya. Saya telah 8 tahun berkahwin. Dari awal kahwin saya menanggung hampir keseluruhan tanggungjawab suami, menyediakan rumah, menyediakan keperluan anak-anak, bil2, perubatan dan segala macam keperluan rumahtangga kami. Suami tidak rajin mencari nafkah dan mahu saya menolongnya. Ibunya seorang datin tetapi tidak membantu kami malah lebih suka membantu anak-anak angkatnya dan orang lain (membantu kawannya membeli rumah dengan wang ratusan ribu ringgit). Saya tidak faham mengapa saya keluarga suami begini sedangkan suami seorang yang belajar dalam bidang agama, tiada pekerjaan dan memerlukan bantuan saya untuk menanggung hidupnya. Moga Allah beri saya kesabaran di dunia yang sementara ini. Allah Maha Adil dan saya adalah orang yang telah dianiaya.

    BalasPadam
  27. Ya Allah, ramainya wanita ditindas lelaki di Malaysia. Saya juga merupakan salah seorang daripadanya. Saya telah 8 tahun berkahwin. Dari awal kahwin saya menanggung hampir keseluruhan tanggungjawab suami, menyediakan rumah, menyediakan keperluan anak-anak, bil2, perubatan dan segala macam keperluan rumahtangga kami. Suami tidak rajin mencari nafkah dan mahu saya menolongnya. Ibunya seorang datin tetapi tidak membantu kami malah lebih suka membantu anak-anak angkatnya dan orang lain (membantu kawannya membeli rumah dengan wang ratusan ribu ringgit). Saya tidak faham mengapa saya keluarga suami begini sedangkan suami seorang yang belajar dalam bidang agama, tiada pekerjaan dan memerlukan bantuan saya untuk menanggung hidupnya. Moga Allah beri saya kesabaran di dunia yang sementara ini. Allah Maha Adil dan saya adalah orang yang telah dianiaya.

    BalasPadam
  28. Ya Allah tlg la kaum2 hawa sejenis ku..mengharungi ujianmu

    Juga kuat kan semangat kaum sejenis ku mencari pemimpin dan peneman ke taman syurga..kerana lelaki bergelar suami adalah pemimpin,imam,peneman,pelindung kpd isteri...ya Allah tlgla hamba mu ini utk ketemu SYuRGAKu

    BalasPadam
  29. Astaghfirullahal'adzim.. masing masing taknak kalah. Bagi y empunya post. Anda juga bertanggungjawab di atas setiap pengucapan komentator di sini. Lebih baik matikan fungsi komentar jika mewujudkan perselisihan berpanjangan. Di sini bukan medan bermudzakarah. Semoga Allah mengampuni kita semua.

    BalasPadam
  30. Sonang je..hawa di cipta untuk Adam dari tulang rusuk adam ..org berbudi kita berbahasa org memberi kita merasa

    BalasPadam
  31. Berdosakah aku kalau aku tidak hormat pada suami yang tidak adil???? Suami yg menghulurkan tawaran untuk menjaga kebajikan....tiba2 selepas menjadi isteri..... Dia takut pula pada isteri pertama????

    BalasPadam
  32. Pilihlah calon suami yang baik yang boleh mengantarkan kita kepada kebahagiaan yang hakiki.

    Calon suami yang baik itu..

    1. Muslim, taat beragama dan baik akhlaqnya.
    Seorang laki-laki bertanya kepada Hasan bin Ali : Saya punya seorang puteri,. siapakah kiranya yang patut jadi suaminya? Hasan bin Ali menjawab ;" Seorang laki-laki yang bertaqwa kepada Allah,sebab jika ia senang ia akan menghormatinya, dan jika ia sedang marah tidak mendzaliminya."

    2. Bukan dari golongan orang fasiq, yaitu orang yang rusak agama dan akhlaknya dan suka berbuat dosa/kemaksiatan.

    3. Suka bergaul dengan orang-orang yang sholeh.
    Tak dapat dinapikan bahwa teman bergaul boleh membentuk peribadi seseorang. Jika ia bergaul dengan orang yang sholeh maka ia pun akan terbawa ke arah yang lebih baik karena salah satu peribadi orang yang sholeh adalah saling mengingatkan jika berbuat kesalahan.

    4. Bertanggungjawab, rajin bekerja dan berusaha, berkeyakinan, tidak suka mengukir janji dan tidak berandai-andai.
    Lelaki seperti ini jika sudah menikah akan bertangggungjawab terhadap anak dan isteri.

    5. Dari keluarga yang baik, patuh dan menghormati orang tuanya.
    Bila lelaki itu orang yang durhaka kepada orang tuanya kemungkinan besar bila ia menikah akan berlaku durhaka pula kepada istrinya.

    6. Sihat jasmani dan rohani. Suami adalah pemimpin rumah tangga oleh karena itu kesihatan jasmani dan rohani harus mendapatkan perhatian.

    7. Rajin memperbaiki diri.
    Orang yang baik bukanlah orang yang sempurna tanpa kesalahan namun ia adalah orang yang menyedari kesalahannya lantas bersegera memperbaikinya.

    8. Memperhatikan penampilan.
    Bukan hanya wajah rupawan yang boleh menarik hati, namun penampilan yang rapi dan serasi boleh menimbulkan kesan yang baik sehingga dengan sendirinya akan memiliki daya tarik.

    Satu hal yang perlu diingat..
    Jangan pernah membayangkan bahwa lelaki yang sholeh itu tidak ada cacat dan kekurangan. Mereka juga manusia biasa yang tak luput dari kesalahan. Namun seiring perjalanan waktu dengan belajar yang sungguh-sungguh akan boleh meningkatkan kualiti diri.

    Dan kita mesti belajar untuk memahami kekurangan dan belajar untuk saling melengkapi.

    BalasPadam