Tarikh hari ini:-

Ahad, 6 Mac 2011

Wanita dan coach pink...

Minggu ni ke Perak menziarahi suami di MRSM Felda, Kali ini memilih untuk naik kenderaan awam kesana bersama-sama dengan anak bongsu Nurul Auna... berjalan-jalan untuk melihat kehidupan diluar sana, perjalanan dari Melaka bermula jam 2 pm hari Jumaat menaiki bas ke TBS (Terminal Bersepadu Selatan) Memang canggih kemudahan awam yang disediakan sekarang ini, macam kat terminal airport pula rasanya kat TBS ni, dari sana kat stesyen komuter bandar Tasik Selatan sebelah je dengan TBS ni naik pula komuter ke Tanjung Malim.

komuter ni memang penuh sesak sebab peak hour.. orang berpusu-pusu nak balik rumah. macam-macam stesyen yang dilalui.. sebelum ni pernah baca pasal coach khas untuk wanita,sekarang ni merasai sendiri berada di dalam coach pink ni dan merasa suasana kesibukan warga-warga KL nak balik rumah... hanya wanita dan kanak-kanak yang dibenarkan berada dalam coach ni, sesaknya ... memang wajarlah diwujudkan coach khas ni, kena duduk rapat2 memang bersentuhan diantara satu sama lain.

Sesama perempuan kira ok je... tapi bayangkan kalau lelaki yang join sekali di dlam kesesakan tu.. mungkin kita orang perempuan ni tak kisah lah sgt sukar lah nak rasa apa-apa tapi kalau orang-orang lelaki tak tahulah apa perasaan mereka bila dah kena himpit dengan orang-orang perempuan ni.. yang pelbagai saiz.. hanya orang lelaki je yang boleh jawab.

Nampak jelas diwajah2 orang perempuan ni begitu fokus nak balik, berebut2 nak naik komuter.. agaknya dalam kepada merka nak masak apa la malam ni... badan tengah letih ni tapi tanggungjawab pada suami dan anak-anak tak pernah lupa.. dapat bayangkan sampai je rumah dah mula bersilat dengan kerja-kerja rumah.. mengemas, membasuh, memasak, bagi anak susu...melayan suami..mengajar anak-anak buat homework, folio lah macma-macam lagi, banyaknya tanggungjawab isteri nikan.. Semoga Allah memberi ganjaran yang sewjarnya buat isteri-isteri yang telah terlampau banyak berkorban untuk keluarga.


Sambung balik perjalanan tadi ya..sampai kat Rawang tukar lagi satu komuter untuk meneruskan perjalanan ke Tanjung Malim.. dari Tanjung Malim suami jemput pula dengan kereta untuk sampai ke MRSM Felda di Trolak, Perak jam lebih kurang 8 pm. baru sampai.

Sekarang ni jam 4 pm, 6 Mac hari Ahad..dalam keretapi untuk balik ke Melaka pula, naik dari Slim River ke KL sentral. kemudian dari KL Sentral naik komuter ke TBS dan naik bas pula ke Melaka tak tahulah jam berapa akan sampai.

Rasa enjoy dengan perjalanan ni.. dapat melihat kesibukan rakyat Malaysia untuk meneruskan perjuangan hidup, mencari rezeki untuk membesarkan anak-anak dan ahli keluarga.

Tapi dalam kesibukan bekerja untuk mencari wang... adakah kita sedar dengan tanggungjawab kita sebagai hamba Allah... hidup sementara akhiratlah yang kekal abadi. sempurnakah solat kita, adakah aurat kita dijaga disepanjang kita berada di luar rumah, adakah anak-anak perempuan kita telah menutup aurat mereka dengan sempurna? semua persoalan ini perlu kita fikirkan dengan serious.. jangan anggap ianya perkara mudah.. kerana janji-janji Allah tentang syurga dan neraka adalah benar..

Kematian pasti berlaku cuma cepat atau lambat.. oleh itu sudahkan kita bersedia untuk berhadapan dengan kematian...

Semoga Allah mengampuni kita dan semga kita sentiasa mendapat pentunjuk dan rahmat dari Allah..

Salam sayang buat semua wanita2...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan